Pandemi och inga resor

Ser att det är länge sedan det blev något inlägg här... Vi har inte gjort några långresor utan hållit oss hemma och i Spanien. Det är ungefär ett år sedan jag var där senast och nu börjar jag riktigt längta efter att få åka dit igen. Kanske till sommaren? Eller hösten? Vi får se.

Ha det gott!

12-15/1 Hongkong

12/1

Vi landade vid 6-tiden på morgonen i Hongkong. Vi tog snabbtåget in till stan och sedan shuttlebussen till hotellet (som är gratis). Vi kunde inte checka in på Ibis central men dock lämna in väskorna och det var ju kanon. Frukosten var väl dyr på hotellet så vi gick ut på stan istället. Vi hittade en liten lokal restaurang som såg bra ut, PE tog toast men jag gjorde som de lokala och tog en nudelsoppa, väldigt gott!

Vi promenerade ner till hamnen och köpte biljetter till “röda-hop-on-bussen” och började med att ta en tur med dem. Rätt kyligt men bra att få en översikt över stan. Vi hoppade inte av någonstans utan åkte tillbaka till utgångspunkten för att gå på det Maritima museet där vi tittade på utställningen och tog en fika. Det ingick flera olika inträden i bussbiljetten så efter det tog vi färjan över till fastlandet, kollade lite i ett gigantiskt shoppingcenter, åt lunch och gick sedan till Sky 100 som är högsta byggnaden i Hongkong och den 4:e högsta byggnaden i världen (tror jag det var). Efter det tog vi färjan tillbaka och checkade in på hotellet. Efter en lång dusch bar det av ut på stan för att äta middag. Vi hittade ett trevligt ställe där vi beställde in flera olika typer av dumplings, vårrullar mm. Fantastiskt gott!

Kvällen avslutades med en promenad,  lite kvällsshopping och ljusshow på Sky 100 innan vi åkte spårvagn tillbaka till hotellet ock kröp till kojs.

13/1

Vi började med frukost på samma ställe som igår, samma nudelsoppa - mums! Sen åkte vi ner till bussen igen och tog den andra turen runt stan. Det var lite mer sol så det var behagligare idag. Efter bussturen tog vi även den guidade båtturen som ingick i biljetten och hade en fin timme i solen på böljan den blå. Hongkong är en helt otrolig stad, det finns så många höga hus här att det slår NY med hästlängder!

Vi gick upp i stan och åt en sen lunch och sen gick vi runt och bara tittade på folklivet och kommersen här, tex “fruktgatan” en liten smal gata där de har stånd och säljer allt i frukt och grönsaksväg man kan tänka sig. Otroligt roligt att se, de har även levande fiskar och skaldjur till salu, vi stod en lång stund och bara tittade på när de skulle fånga fiskarna i de små lådorna. Vi gick en tur i affärer men bestämde oss sedan för att gå tbx till hotellet och chilla en stund innan middagen som förmodligen blir i Soho.

Det blev inte bara middag, det blev även en liten barrunda i Soho. Patrik (BP) - här gjorde de Pimms original med  både med både ginger ale och ginger beer, såååå gott! Ser fram mot en sådan nästa gång vi kommer hem och hänger i er bar ;-) Ska kolla om vi får tag i en Pimms på flygplatsen.

14/1

Frukost ute på “favorithaket” och för min del blev det samma nudlar som tidigare, PE var mer modig och tog en ny sort - en bra start på dagen!

Vi tog sen spårvagnen in till centralen och där bytte vi till t-banan som gick till fastlandet, station Mong Kok. Det kändes mindre turistigt här än på ön. De har samlat samma verksamhet på samma gator, dvs skogatan, guldgatan, elektronikgatan osv Där finns det mesta man kan tänka sig av samma sort på varje gata. Det var mindre fina märken här (typ Luis Vitton) utan mer vanliga butiker, både inhemska och internationella. Vi tog en tur på H&M, vi köpte inte något utan det vara bara kul att se. Jag köpte några tröjor på ett par okända affärer och PE köpte ett antal skjortor - de flesta på en Italiensk affär. Men vi handlade inte bara utan gick runt och förundrades över kommersen.

Framåt eftermiddagen åkte vi tillbaka till Hongkong-ön och gick in på  hotellet och lämnade våra nya inköp på rummet innan vi gav oss ut igen och promenerade runt i Soho och handlade lite till :-D.

Det är supersmidigt att ta sig runt här både med t-banan och spårvagnen. Men det går även bra att gå, då får man se mer.

11/1 Queenstown

Sista dagen! Vi packade ihop våra väskor, vägde dem, flyttade runt lite och åkte sen mot Queenstown. Vi tog den vackra scenic-road för turister för att njuta in i det sista av de vackra vyerna. Vi kom fram till Queenstown lagom till lunch, vi parkerade bilen, åt och gick sedan in till stadskärnan. Queenstown drabbades av flera jordvävningar 2010-2012 och fortfarande är i princip hela stadskärnan borta. Det kändes helt märkligt att promenera runt bland avspärrrade hus, tomma tomter, (nedrivna hus) och byggarbetsplatser. Men trots allt är det något av en nybyggarglädje så det kändes ändå inte så hemskt. Ingen av oss är ju så förtjust i grafitti men här känns det helt ok, på väggar som tidigare varit mot ett annat hus som nu var borta var det stora och fina målningar som man faktiskt kan njuta av.

Vi hittade ett köpcenter som var uppbyggt av stålcontainers, en affär i varje - köplusten är stark! Det fanns tom banker o bankomater i dessa “byggnader”. Jag kände igen en skoaffär och gick in, samma kedja som i Wellington och med ett par boots i en annan färg till samma bra pris! De är mina nu :-) Tyvärr blåste det halv storm så trots att det var sol var det inte så skönt ute så vi åkte ut rätt tidigt till flygplatsen, där vi tog en fika innan vi lämnade tillbaka bilen. Vi hittade dock en bänk i solen så vi satte oss där och läste och hade det gott innan vi gick in i avgångshallen. Väl inne åt vi den billigaste middag vi någonsin ätit på en flygplats så ska du åka från Queenstown, ät ute vid incheckningen innan du går in, där inne finns ingen mat. Efter en inrikes till Auckland var vi på väg mot Hongkong.

10/1 Akaroa

Vi gick upp hyfsat tidigt och tog hgw 1 mot Akaroa. Det första delen av vägen var inget speciellt att se men ju närmar vi kom desto vackrare blev det. Akaroa ligger på en halvö som är bildad av tre vulkaner och som sedan formats av isen under istiden,

Vi kom fram lagom till lunch och efter det gick vi på stadens lilla museum om läste och såg en film hur staden föddes innan vi checkade in på Criterion Akaroa motel. Vi fick ett jättefint rum på tredje våningen med utsikt över bukten. När vi konkat upp väskorna på rummet åkte vi på tur med bilen ut till den antika fyren och uppför ett berg men vägen vare så liten och krokig så jag orkade inte med fler obehagliga turer utan tvingade PE att vända. Istället åkte vi ner igen och promenerade runt i staden.

Det är en turiststad som är liten och gulligt och rätt dyr att vara i. På inrådan av motellets värdinna har vi bokat in middag på en restaurang en bit härifrån som ska servera skaldjur - lite lyx sista kvällen här på NZ.

9/1 Geraldine

Vi sov rätt länge och åkte sen ner på stan och åt lyxfrukost innan vi gav oss vidare. Vi tog senic-road över bergen och fick se de mest enastående vyerna! Böljande fält i både beige och grönt, betande djur, taggiga mörka berg, andra berg med snötäckta toppar och extremt blått vatten i floder och sjöar. Jag har läst att de är så blå för de tar med sig “damm” från bergen som färjar vattnet blått, sant eller inte - otroligt vackert!

Vi hade tänkt att stanna i Laka Tekapo men det var knökfullt så vi orkade inte ens leta efter vare sig lunch eller boende utan fortsatte neråt Christchurch. Ett par mil senare hittade vi ett litet gammalt hotell som serverade lunch så vi åt en sen lunch där men bestämde oss för att fortsätta en bit till.

När vi kom till Geraldine svängde vi av och hittade ett fint motell som hade två rum kvar, vi tog det lite dyrare och en stund senare var även nästa rum uthyrt. Det gäller att vara ute i tid eller att förboka…. Vi hade tur och imorgon har vi förbokat :-)

Vi gick till det lilla stadhotellet för att äta middag och vi tog båda lammshank, jag en och PE två. Jösses vilka stora portioner! Ingen av oss lyckades äta upp, men gott var det!

Vi hittade en pub där det var levande musik så vi satt där en stund och buggade lite, fast det var svårt, de hade heltäckningsmatta på dansgolvet. Det var ett par som dansade line-dance fast det var en dans som vi inte kunde så vi nöjde oss med att titta på. Det är alltid roligt att se hur de lokala roar sig en lördagskväll och vi var mycket nöjda när vi gick hem och kröp till kojs.

6-9/1 Queenstown

6/1
Vi hade ingen brådska idag så vi tog sovmorgon innan vi checkade ut och började åka mot Queenstown. Vi fortsatte på Scenic south, en vacker väg som gick genom böljande landskap med grönskande ängar och betande djur, mest får, kor och hjortar inramat av höga berg. På slutet blev vägen mer slingrig och vi åkte utmed vattnet, en väldigt vacker tur.

Det var bara två timmars bilfärd så vi började med en lunch och så åkte vi bort till hotellet och checkade in.

Vi bor 6 km utanför Queenstown- i Arthurs Point på ett fjällhotell (!) Swiss-Belresort Coronet Peak som även är öppet på sommaren. Det var otroligt svårt att få tag i ett rum som inte var extremt dyrt så det här fick duga. Det tar 10 min med bil ner till stan och hotellet har en kostnadsfri shuttle-buss som man kan ta både till och från stan. Hotellet ser ut att vara byggt på tidigt 80-tal och det har inte varit någon renovering sen dess, men rummet är hyfsat stort och det är rent om än lite slitet. Måste vara bra för hela den här byn att ha fullt med turister både på sommaren och vintern.

Vi ställde in väskorna och åkte direkt ner med bussen till stan igen. Där gick vi runt och bekantade oss med vad som finns här. Det är en gullig liten stad, själva stadskärnan går man igenom på en kvart, men det finns nog 100 restauranger och 150 butiker här. De flesta turister verkar vara något yngre än oss, det här är ju NZ äventyrscentrum där man kan roa sig med att få massor av adrenalinkickar. Det blev det inte några idag, mer än att jag tog av mig skorna när vi gick i en stor park och tittade på rosor och jag klev på en humla, aj, aj, aj! Tur att jag hade med mig lite salva för de insektsbett vi redan fått, det lindrade och resten av dagen fick skorna sitta kvar på foten,

Vi åt middag och tog bussen tillbaka 20.00, det kändes rätt lagom att ta en te och chilla lite på rummet.

7/1

Idag är det jag, Per-Erik som skriver eftersom det var “min dag” idag. Började tidigt imorse med skjuts från hotellet till Shotover river ca 1.5 km från hotellet. Där checkade jag in för att köra river rafting on Shotover river. Vi utrustades med våtdräkter och hjälmar, hoppade in i en buss och hade 4 gummibåtar på släp bakom oss. Uppför berget och ner på andra sidan… inga problem enligt guiden. Det var bara ett problem och det var att vägen ner till floden gick via en gammal guldgrävarväg, grusväg på kanten till stup. Jag brukar inte vara nervös men - satan vad det var trångt och kurvigt och på gränsen till riktigt farligt. Det var 40 minuter bussfärd varav 30 var nedför på denna väg. När vi välbehållna kom fram blev vi erbjudna att få pengarna tillbaka och åka med bussen uppför vägen igen eller åka med gummibåtarna. Ingen ville tillbaka med bussen! Då upplyser han om att man även kan ta helikopter för 100 dollar så slipper man vägen. Kan faktiskt vara ett tips om man är lite höjdrädd (vilket jag inte är).

Väl i båten fick vi paddla och lära oss hur vi bäst stannar kvar i båten och vad vi ska göra om vi faller ur vilket var bra för det behövdes. Vi var två som föll ur vid olika tillfällen. Vi fick även bada frivilligt på två olika ställen och det var kul att åka i floden där det var strömt med vågor. Fötterna ner i färdriktingen, lyft upp rumpan och håll riktningen med armarna. KUL!

Vi körde genom klass 3 och 4 forsar och det var jätteroligt. Fick även åka genom en tunnel på 100 meter som grävdes av guldgrävarna som ville leda bort vattnet och kunna ta upp guldet på botten. Kanon!

Guldvaskning har pågått här i 100 år och avslutades så sent som 1995. Nu får man vaska själv med enkel utrustning! Inget kommersiellt.

Vår guide var japan och kvinna. En kille i flotten frågade vad det var för skillnad mellan att rafta i Japan och på Nya Zeeland. Hon svarade att det var mycket tyngre här. I Japan är det bara små personer och det är lätt att styra…...ha ha, svar på tal!

Efter en 2 timmars tur fick vi basta och duscha varmt. Kanontur, kan rekommenderas.

Återkommer med bilder....

Hann precis med detta innan det var incheckning på nästa evenemang. Shotoverjet! Ner i en vattenjet båt med 2 v8 på totalt 800 hästar. Fartupplevelse i 40 knop mellan bergsidor som bara är decimetrar bort. Kändes helt säkert trots detta. Vår förare sa att han bara hade kraschat en gång under utbildningen för 5 år sedan och nu hade han kört 4000 vändor. Så det var bra. Idag var det vända 4001! Vi fick åka både upp och nedför floden och det var häftigt, fartfyllt och lite blött. Det har just firat 50 års jubileeum.

In till Queenstown för lite mat och sedan iväg med nästa buss till Nevis Bungyjump. Det är ett hopp på 134 meter och inte för de med svagt hjärta. Anneli var med som åskådare och fick följa med ut på den plattform som var uppspänd mellan två berg. 134 m ner var en liten flod. Till plattformen fick man åka en liten “lift” som var en korg på vajer. Bara det var lite spännande. På plattformen spelades det musik, modernt och högt och det var 4 killar i 25 års åldern som roddade runt allt där ute. Det märktes att de gjort detta under en längre tid, allt gick snabbt och allt kontrollerades Då det var många som skulle hoppa tog det ändå lång tid totalt innan jag fick hoppa.

Det är inte lätt att vara avslappnad och le mot kameran när man står med tårna på en liten aluminiumplatta som sticker ut utanför plattformen utan något att hålla i. Men allt är ju lugnt då man sitter fast med en gummisnodd runt anklarna. Det är bara att hoppa, ingen återvändo!

Det var långt ner till botten, sjukt roligt med de efterföljande gungningarna och en bra adrenalinkick!

8/1

En lugn morgon innan  vi tog shutteln in till stan där vi åt en tidig lunch innan vi gick bort till Gondola Sky line och åkte upp på Bos Peak. Vi gick runt i solen och njöt av utsikten och tog en glass innan vi gick bort till starten för Zip-line. Zip-line är en höghöjdsbana där man åker ner i helkroppssele på vajrar, totalt 6 olika banor som tog drygt 3 timmar. Ett bra sätt att få bra adrenalinkickar, fast på ett helt säkert sätt.

Den första banan var värst, jag var rätt skraj så jag ställde mig först i kön och åkte först. Att kliva ut och börja åka ut på linan är rätt krävande. När sista steget var taget svishade man iväg, det var superläskigt först men både häftigt och skönt. Redan andra banan fick de som ville börja göra tricks, åka uppochner, luta sig rakt bakåt osv. Först tänkte jag låta bli men så gav jag mig den på att klara utmaningarna och kan lycklig konstatera att jag gjorde det! PE som inte är höjdrädd och älskar adrenailkickar tvekade förstås inte en enda gång men hade ändå en bra eftermiddag.

Adrenalinrusiga kom vi ner igen och gick och firade med en öl på en pub innan vi åt middag och åkte tillbaka till hotellet.

4-6/1 Fjordland

4/1
Vi valde att åka scenic-road från Invecargil till Te Anau. Det är en väldigt vacker väg och vi gjorde flera stopp på vägen. När vi kom fram åkte vi till turistinformationen och hämtade en bra karta, sen åt vi lunch och efter det checkade vi in på Edgewater at Te Anau. När vi slängt in väskorna och smort in oss med solkräm åkte vi och tankade för det finns ingen mack på vägen eller när man kommer fram, så full tank är bra, det är ca 240 km t/r Te Anau -Milford Sound. Till slut rullande vi iväg, målet var inte att åka ända fram utan att se det vi ville se på vägen dit för att kunna åka snabbare dit imorgon.

Det blev stopp vid sjöar och vattenfall så vi hann med en hel del steg idag också. Vi vände strax innan Hoovertunneln, den får vi ta imorgon när vi åker hela vägen.

Vädret har ändrat sig under dagen. När vi kom hit var det soligt men kallt och blåsigt (fleece, väst och vindjacka) men alleftersom dagen gick minskade blåsten och solen värmde på, bra med lager-på-lager principen :-)

När vi kom tillbaka till motellet tog vi en varsin öl i kvällsolen, det var varmt och skönt i linne/bar överkropp och sedan blev det en sen middag ute på stan.

5/1

Imorse ringde klockan redan 06.00 för att vi skulle hinna packa ihop och åka på båtutflykt i Milford sound. Enkel resa 12 mil på rätt små vägar och genom Homertunneln så beräknad tid var 2,5 timme. Det gick lite fortare än så, när vi parkerat bilen och checkat in oss på båten gick vi runt och kollade lite i MS. Det finns inte så mycket att se, det är vägen dit och i vattnet det mesta sevärda finns.

9.45 åkte båten iväg. Det var kallt och vi frös men stod ute och såg de vackra vyerna passera. Bla två stora vattenfall som man bara kan se från båt/helikopter. Solen sken så dagen till ära bar även jag keps för att inte bränna ansiktet. Vi fick se två pingviner som inte borde vara kvar så länge på sommaren enligt kaptenen och flera olika grupper med sälar. Ju längre dagen gick desto varmare blev det. Lager efter lager åkte av men kepsen stannade kvar.

Vi hade köpt en extra biljett till ett undervattens-akvarium så strax innan vi var tillbaka klev vi av där. Man gick ner för en massa trappor och det tog en stund innan jag fattade att jag var 10 meter under havsytan…. nåja, vad var väl det mot grottorna i Waitomo? Unikt vid vårt besök var att det var så ljust, inget regn på flera dagar och solsken lika länge gjorde det möjligt att se alla djur som fanns utanför fönstren. Guiden sa att det var flera år sedan det var så här bra förutsättningar senast. Känns extra kul!

Vi turades om att köra tillbaka och gjorde bara något enstaka stopp, bla ett vattenfall till som låg efter tunneln, från TA räknat, resten har vi ju redan sett.

Nackdelen med att boka hotell sent var att vi fick lov att byta hotell idag så när vi kom tillbaka till TA checkade vi in på Distinction Luxmore hotel. Lyxigt värre med två queensize sängar och ett ovanligt stort rum.

Vi gick ut på stan och njöt av värmen och solen och åt middag, lamm nere på stans rock/countrybar. Mums!

1-4/1 Catlins-Bluff

1/1 Balclutha
Vi kom inte så långt från Dunedin innan vi hittade en skylt, Chrystal falls så vi svängde dit. Efter ett par mil på en smal grusväg var vi äntligen där. Vi gick ca 20 minuter på en stig innan vi kom fram. Fallet var svårt att se från avsatsen så PE klättrade vidare under avspärrningen och fick se hela fallet, själv vågade jag mig inte ut där med min onda fot utan väntade och hoppades att allt skulle gå bra, vilket det gjorde.

Vi fortsatte till Balclutha, som är starten på kuststräckan längst ner på Sydön som kallas The Catlins och checkade in på Helensborough motor inn. När vi burit in väskorna åkte vi runt och kollade in några platser vi sett ut innan. Det är otroligt vackert här, dramatiska klippor i havet och böljande gröna kullar.

Vi åkte till ännu ett vattenfall Purakainuin falls, det gick mycket bättre att se och var både högt och brett. Vi åt middag på vägen tillbaka till motellet och tog sedan en fika tillsammans med värdparet och njöt av de sista solstrålarna innan dimma från havet rullade in.

Värdinnan frågade varifrån vi kom och när vi svarade Sverige så sa hon

-Åh, jag älskar Ebba!

Ebba Grön hinner jag tänka innan jag fattar att hon säger Abba…. Dialekten här är rätt annorlunda alla A uttalas E och E uttalas I, lite förvirrande ibland.

2/1 Invercargil

Idag var det Catlins för hela slanten 172 km från Balclutha till Invercargill, plus alla avstickare till utsiktsplatser, vattenfall mm. Det blev en lång dag och många steg. Solen sken och det blev rätt varmt efter lunch. Många av vägarna är smala grusvägar så det dammade rätt bra. Ibland gick det att mötas utan problem och ibland fick ena bilen svänga långt ut och stanna för att den andra skulle kunna passera.

Vi började att åka ut till Kaka point och Nugget point eftersom dimman nu släppt. Utsikten härifrån är hänförande. Det ska finnas div vilda djur här, de enda vi såg var sjöfåglar och en stor pälssäl alt ett sjölejon långt nedanför oss.

Jacks Blowhol, är ett stort hål ute på en åker där en underjordisk tunnel leder in vattnet som sen kommer upp här. Det var en lång promenad uppåt med flera backar och trappor.

Matai falls och Horse shoefalls blev nästa stopp, ca 40 min promenad och fina vattenfall och fina vägar genom skogen dit.

Mc Lean falls, vackraste fallet hittills var uppdelat i flera sektioner så det var både högt och brett. PE klättrade uppåt och efter lite övertalan gjorde jag det med. Blev fina bilder på oss och det höga fallet. Foten jublade inte!

Vi avslutade dagen med att åka till Purpoise bay, där finns det vilda delfiner. De hade varit där nån timme innan vi kom, vi träffade en ung man som simmat med dem! Men tyvärr hade de givit sig av. Vi gick för att se fossiler, stubbar som är fossiler och som blottas när tidvattnet är lågt och förutom dessa fick vi även se en gulögd pingvin som stod på en sten och var helt oberörd av oss människor. Vi var ca 20 personer som var nere just då och ingen gick närmare än de 10 meter det stod på skylten så pingvinen blev inte skrämd utan vi kunde titta på den en lång stund innan vi tröttnade och jag linkade upp för alla trapporna igen.

Vi fortsatte till Invercargil där vi checkade in på motel 295 on Tay, det blev en sen middag och resten av kvällen ägnade vi åt att hitta boende för vår kommande resa. Det visade sig vara väldigt svårt för det var fullt överallt så det blev många sökningar och lite fix och trix innan vi fick till det som vi vill ha det. Ett gott råd är att boka boende här på Sydön i god tid. Vi fick höra att det landat 65 plan på en dag i Queenstown och det slog alla tidigare rekord och gjorde förstås att det mesta hade blivit uppbokat. När vi kollade tidiare fanns det massor av hotell och motell så vi tänkte att det var lugnt…. Nåja, det löste sig och vi kom i säng rätt sent.

3/1 Invercargil och Bluff

Vi började dagen med att åka till Nya Zeelands sydspets, staden Bluff och det är nog så långt hemifrån man kan komma. Det har blåst något helt galet idag så vi har varit ute i korta stunder och snabbt satt oss i bilen igen. Fleece, väst och vindtät jacka till jeans och gympaskor. Nästan svårt att tro att jag gick i kortbyxor och linne igår eftermiddag! Vi var på utsiktsplatsen över Bluff, nere i hamnen och ute på sydspetsen där vi åt lunch. Jag hade siktat in mig på färska ostron men eftersom det var så blåsigt så hade inte fiskarna kommit in med några så det blev skaldjurssoppa istället, väldigt god!

Mätta och nöjda åkte vi tillbaka ner till sista delen på Caitlins och till Fortrose. Där åkte vi upp på Cliffs of Fortrose och blåste nästan bort men vi fick se den enastående utsikten och även utloppet för Makrura river som rinner ut här i Tasmanska havet. Mäktigt med allt skum och vatten som möts.

Vi kom tillbaka till Invercargil och tittade på stan från bilen innan vi åkte tillbaka till motellet och tog en fika i lä ute på gården.

Det är så vackert här, det är verkligen fantastiskt att vara här och kunna se detta.

30/12-1/1 Dunedin

30/12
Idag var det en rätt lång bilfärd så vi gick upp hyfsat tidigt och gav oss iväg. Vi åkte hgw 1 och den slingrade sig utmed kusten och senare upp i bergen för att till slut komma ner till kusten igen. Det var ingen motorväg direkt, men det går att köra mellan 80-100 förutom genom städerna där det är 50. Man för inte köra fortare än 100 någonstans på NZ. Även om det är en 100-väg är kurvorna rätt skarpa och skyltade mellan 45-75 km/h. Lite lurigt för gps:en tror att det är 100 hela vägen…..

Vi kom fram tidig eftermiddag och checkade in på Victoria hotel och sedan satte vi oss i bilen igen och körde ut till Otago Peninsula Albatross center (där finns även pingviner och sälar). Vi hann precis ut till 16.30-turen på Albatrossturen och fick se häckande albatrosser och se dem flyga runt utsiktstornet där vi stod. Albatrosser är ju rätt stora, ca 3 meter mellan vingspetsarna så det var mäktigt. Vi bokade inte in oss på pingvinturen, för samma blå små pingviner har vi redan sett i Australien, Melborne. Istället åkte vi upp på slingrande bergsvägar med smala och branta stup för att se NZ enda lilla slott, Larnach castle men när vi var nästan framme var vägen avstängd pga av vägras! Då hade vi ändå åkt över ett annat ras där bara ena filen var kvar, riktigt läskigt!!!! Vi vände och ner för att åkte upp från andra hållet istället. Dessvärre blev hann klockan bli 18.50 och de stängde 19.00 så även om vi fick lov av vakten att åka in i slottsparken och titta lite snabbt så bestämde vi oss för att åka ner till stan och äta middag istället.

När vi kom till hotellet började det spöregna så vi åt på hotellets restaurang, en portugisisk grill, supergott.

31/12
Det finns ett litet tåg här, Taierei gorge railwaiy som åker till Pukerangi innan det vänder tillbaka till Dundedin. en resa på 4 timmar med massor av tjusiga vyer som man inte kan ses på något annat sätt. Det började bra, vi rullade iväg men kom inte så långt innan loket la av, tyvärr i en lång tunnel…. efter en lång väntan kom vi vidare med ett nytt lok. Vägen upp för berget var precis så vacker som de beskrivit men det var ändå lite segt, vi blev 3 timmar försenade så hela dagen gick. Det gjorde att vi inte åkte tillbaka till slottet utan tog en promenad runt stadskärnan innan vi gick in på hotellet för att förbereda oss för kvällen, det är ju nyårsafton :-) GOTT NYTT ÅR

1/1
Vi checkade ut vid 9-tiden men stannade ändå kvar i Dunedin ett par timmar till. Vi gick runt och tittade på de byggnader som vi missat och tog sedan förmiddagsfika i Chinese garden, dumplings och jasminte - jättegott! Efter det hämtade vi bilen som stod kvar på hotellet och rullade ut ur stan.

29/12 Christchurch

Imorse vaknade vi och konstaterade att det slutat att blåsa och solen sken, alltså skulle vårt valsafari med helikopter bli av! För att spara pengar gjorde vi en split, dvs vi delade på oss och åkte upp med en varsin helikopter. Varje helikopter tar tre personer men de flesta bokar bara för två, så om man hoppar in som singel får man sitta fram och betala 100 dollar mindre. Vi hade dessutom turen att de körde två  helikoptrar kl 09.00 så vi blev supernöjda! PE åkte iväg ett par minuter före mig och vi fick båda se samma stora val, Spermwhale :-) Det är hannarna som har sin boplats i viken utanför Kaikoura, de kommer dit när de är 10 år gamla och äter upp sig, främst på stora bläckfiskar och stannar tills de är 20 år då de simmar tillbaka till platsen där honorna och ungarna bor. Hannarna är ca 15-20 meter långa. Helhäftigt att få se en! Vi fick även se delfiner och sälar, förutom några riktigt vackra vyer över bukten och byn.

Efter fika drog vi så småningom vidare söderut. Vi gjorde flera stopp utefter vägen och tittade på de vackra vyerna och på sälar. Det tog ju lite tid så vi bestämde oss för att dra ner dagens resa lite och stannade i Christchurch, på Purple-der-house. Vi lassade in väskorna och gav oss ner till stranden. Det blåste så galet mycket så efter att ha tittat på drakar, gått på stranden och tagit en fika åkte vi istället in till centrum att se hur raserat det var efter jordbävningen. Det är riktigt illa på sina ställen men andra är helt ok. Vi stannade vid botaniska trädgården och tog en sen eftermiddagspromenad där. Det är trevligt att gå runt bland alla blommor och det kostar inget att gå in.

Efter en rätt sen middag åkte vi tillbaka till vårt “typ motell” och ska snart krypa ner i sängen.

28/12 Kaikoura

Imorse ringde klockan redan 06.00 för vi skulle upp och iväg med färjan över till Sydön, sista check-in var 07.30, och vi ville inte komma försent. Vi körde ombord bilen och gick upp och satte oss i en av salongerna. Solen sken så jag tänkte att det kunde bli ett par timmar i solen ute på däck, men det var rätt kyligt och så blåste det kraftigt så vi blev kvar på insidan. Resan tog drygt 3 timmar så klockan var nära 12.00 när vi rullade iland på Sydön.

Naturen här är helt annorlunda, på Nordön var allt grönt men här ser allt uttorkat ut och det är mest olika nyanser av beige över kullarna. Det är också kallare här, fleecejackan åkte fram igen.

Ett par mil innan vi kom till Kaikoura fram stannade vi utmed strandkanten och tittade på delar av den sälkoloni som bor i dessa trakter. Det blev flera stopp, ibland var de riktigt nära och ibland långt bort.

VI hade inte förbokat något och det var en miss, det var fullt överallt vi tittade så till slut tog vi fram mobilen och via hotels.com hittade vi det sista rummet här, Kaikoura boutique hotel, jättefint men rätt dyrt… Men vi vill gärna åka ut på valsafari imorgon så då fick det bli så.

Kvällen ägnades åt att utforska denna lilla stad, äta samt åka ut på en halvö där det finns en fyr, fantastisk utsikt och fler sälar.

Sitter nu vid fönstret i vårt rum och ser ut över havet medan jag skriver detta, vi har ca 50 meter ner till vattnet och det skrimrar vackert i turkost-blått, vinden ligger på och det viner hemtrevligt i fönstren.

27/12 Wellington

Det var bara ett par timmars resa från Palmerstone North till Wellington. När vi kom fram började vi med med att köra runt “scenic bay” , en tur som de rekommenderade i guideboken. Man kör runt Wellington i egen bil via vikarna som går runt stan. Väldigt vackert med mycket vatten och små gulliga bostadsområden.

När vi kommit runt åkte vi och checkade in på Quest service apartments. Sen blev det en sen lunch ute på stan. Mätta och belåtna åkte vi upp med spårvagnen till den botaniska trädgården. VI gick runt och tittade på vackra blommor och vyer i strålande sol.

Vi fortsatte ner på stan och jag fyndade ett par jättesnygga boots på annandagsrean :-)

Vi gick runt i stan en stund och fortsatte sen ner till hamnen där det pågick fullt med aktiviteter. Det fanns ett hopptorn som folk dök ifrån, det var hyrcyklar, rullskridskor, cafeér, barer och promenadstråk - def var fullt med folk som njöt i solen och roade sig på olika vis. Vi hittade en bra restaurang där vi åt medan solen gick ner. En skön sista kväll på Nordön.

26/12 Palmerstone North

Idag var det dags att packa ihop och åka vidare mot Palmerstone North, men först gjode vi ett stopp i Wai-o-tapu-Thermal Wanderland som är ett stort vulkaniskt område och de har även en geyser, Lady Knox som sprutar vatten varje dag kl 10.15. Vi var där redan vid 9 så vi hann gå ett första varv inne i parken. Därefter tog vi bilen bort till Lady Knox och åkte sedan tillbaka och gick de två andra varven i parken, totalt gick vi c 5 km idag. Anledningen att Lady Knox kan spruta vatten så regelbundet är att de häller tvål i hålet och efter ett par minuter börjar hon spruta vatten. Det kom fångarna på som bodde i området för 200 år sedan, när de tvättade sig själva och sina kläder började det spruta vatten, tur det så vi turister får tillfälle att njuta av prakten.

Efter det väntade ca 30 mil i bil och det var sen eftermiddag när vi kom fram och checkade in på Copthorne hotel. Här hade vi tur, de hade uppgraderat oss från ett standardrum till en superior vilket vi blev glada för. Lite storre och finare rum :-)

Det var soligt och varmt hela dagen så vi gick ut på stan, tittade lite på rean, satt i parken, åt middag och tog en öl innan vi gick tillbaka till hotellet.

23-26/12 Rotorua

23/12

Vi kom iväg rätt tidigt så vi var framme i Rotorua redan vid 10-tiden PE hade tittat ut Agroventures adventure park så vi började med ett stopp där. Det var inga aktiviteter för mig men han åkte först Agrojet, en snabb jetbåt som åker i en kurvig bana och sedan blev det ett luftäventyr.

Direkt efter det åkte vi till Agrodome, som är en stor farm där de har olika aktiviteter. Vi gick på fårshow, där vi bla fick se ett får klippas, en fårhund valla gäss på scenen och flera olika sorters får. På bilden ser ni vallhunden springa på fåren! Kul att se, särskilt hur fort det går att klippa ett får. Showen fortsatte utomhus och då fick vi se fårhunden valla får istället för gäss

Efter en sen lunch åkte vi och checkade in på Rotorua motel. Vi bor jättebra här, ett av de finaste rummet vi någonsin haft på ett motell. Hela Rotorua ligger i ett vulkaniskt område och när vinden ligger från rätt håll luktar det svavel i hela stan.

Vi åkte lite norr om stan till Hells gate, som är känt för sin våldsamma vulkaniska karaktär. Vi gick runt på en gångväg som man absolut inte får gå utanför och tittade på div osande pölar där det kokade, puttrade eller kom upp ånga Det kändes nästan overkligt att gå omkring där.

Åter på motellet simmade vi i den ovanligt varma poolen och bubblade i jaquzzin innan vi gick ut och åt. Det blev lamm idag igen, fantastiskt gott!

24/12

Idag är det kallt, regnet hänger i luften och det är ett kompakt molntäcke. Jättetråkigt för jag hade bokat en helikoptertur för att flyga över vulkanen som blev inställd pga dåligt väder. De har inga fler tider innan vi åker härifrån :-(

Istället tog vi bilen bort till Buried village, som är en hel by som blev dränkt i lera efter ett vulkanutrbrott 1886. Delar av den är nu framgrävda och vi gick runt och tittade där och i det lilla museet. Som en bonus hade de även ett vattenfall, Te Wairoa där så vi gick förstås ner alla trapporna för att se det nerifrån. Tur att foten är bättre, den funkar bra om jag tar det lugnt i trappor :-)

Efter det fortsatte vi till två sjöar “Blue lake” och Green Lake” som ligger bredvid varandra och åker man upp på en utsiktsplatå kan man se båda. Tyvärr saknades solen för att få fram färgerna ordentligt men det var fint ändå.

Efter lunchen åkte vi åt andra hållet till Mamaku Blue där har blåbärsplanteringar och tillverkar bla juice, vin, sylt och chutney av blåbär. Deras blåbärsbuskar är stora buskar och beroende på sort är de mellan en lillfinger- till en tumnagel stora. Totalt finns det 14 olika buskar! Vi fick smaka på blåbärsvinet men köpte bara med oss sylt och praliner med blåbärsfyllning.

Kvällen har vi tillbringat i Mauribyn Maki, där vi sett show, ätit hangi, traditionellt grillad mat som tillagas i timmar på stenar som först hettats upp, gått en nattvandring och sett lysmaskar. En klart annorlunda julafton!

25/12

Vi åt frukost och åkte sen direkt till Polynasian spa som är ett termiskt bad, dvs de hämtar upp vatten ur vulkaniska källor. Att åka dit tidigt på morgonen visade sig vara ett smart drag, vi fick vara ensamma i många av poolerna och när vi delade så var vi bara ett par stycken. Det var olika små pooler med olika temperaturer mellan 36-42 grader och ett mineralbad som låg på 40 grader, där satt vi längst det påstås bota artros, inflammationer mm mm. Skönt var det hursomhaver. Vi köpte en välgörande fruktsmoothie bestående bla av blåbär, äpple och ingefära, väldigt god! Jag gjorde även en Ylwa, dvs doppade mig med jämna mellanrum i den väldigt svala lilla poolen :-)

Efter lunch åkte vi norrut och tittade på Okere falls, inte så högt men massor av vatten passerar där så det var väldigt mäktigt. Efter det fortsatte vi ett par mil till Hamurana springs, ascoolt där kommer vatten upp ur en källa som rinner genom underjorden i 70 år innan det kommer upp i källan.

Slutligen gick vi runt i en av Rotoruas parker Kuiraru park, fullt med vulkankiska källor och helt gratis.

Efter sisådär en 12000 steg trots ont i foten åkte vi tillbaka till motellet och satt en stund i solen vid poolen.

20-23/12 Waitomo caves

20/12

Vi har spenderat många timmar i bilen idag men vi har också stannat och bla sett två vattenfall. Det första låg utanför Raglan, Bridal vail falls ett 55 meter högt vattenfall, naturligtvis med en massa trappor att gå i :-) Nästa ligger här i Waitomo caves, Marokopa falls och var det mäktigaste vi sett hittills. Det var både högt och brett.

Vi har även kollat in en grotta, Piripiri cave och några häftiga klippformationer (Mangapohue natural bridges ) skapade av naturen, kändes lite som Fantomens grotta.

Det är så otroligt mycket att se, naturen är helt fantastisk, vi har nog sett alla nyanser av grönt. Det är skönt att veta att det inte finns några giftiga djur när vi går i skog och mark. Något som är mindre roligt är alla överkörda djur vi ser utefter vägarna, det är smådjur som Possums, hönor, kaniner mm. Vi har dock sett en tam Possum idag, en ung man som hade den på axeln. Han skulle ta hand om den döda mamman när han hittade den lilla ungen och tog hand om den.

Vi kommer stanna här i tre nätter och vi bor på det anrika Waitomo caves hotel, byggt 1908.

21/12

Förmiddagen ägnade vi åt att gå en fin liten vända “Ruakuri walk”. Som vanligt var det många steg upp och ner, det var forsande vatten, stenformationer, hål och vacker grönska. Efter det blev det en snabb lunch innan vi åkte till Kiwi cave raftings kontor. Där startade vår eftermiddagstur….

Vi var en grupp på 6 personer som blev körda upp på berget i en liten buss. Där fick vi varsin våtdräkt, stövlar, hjälm med pannlampa och sele på oss innan vi fortsatte till fots en liten bit. Efter lite övning och säkerhetsinstruktioner var det sedan dags för äventyret att börja.

Först rappellerade vi ner i en grotta. Jag som är höjdrädd ställde mig först och var den som först firade mig ner 27 meter. Det var läskigt att kliva ut från kanten men sen var det bara att fira sig ner, det var en skön känsla. Väl nere fick jag gå uppströms en bit och vänta på resten av gruppen. PE kom tvåa och det kändes skönt. Vi landade i vatten och i det grunda vattnet bodde en stor ål som dock höll sig ett par meter ifrån oss.

När alla var nere gick vi in i grottan och tittade på Glow worms, alla fick släcka sina pannlampor så vi kunde se maskarna. Efter det gjorde vi black water rafting, dvs åkte på stora innerslangar ner igen till utgångspunkten. Rätt trevligt, det var lugnt och fint och jag tänkte att nu är vi nog klara snart, men så var det inte! Vi fick ställa oss på en rad med släckta lampor och när guiden  räknade till 3 fick vi sätta oss i ringarna och ta tag i varandras fötter så vi åkte som en lång mask tillsammans och såg maskarna i taket. Efter en stund kom vi till en ny nivå och då vi fortsatte vi en och en fortfarande med släckta pannlampor. Långsamt flöt vi fram i mörkret och såg massor av Glow worms som hängde i taket. Vackert men lite läskigt att flyta runt ensam i mörkret.

När vi kom till ett litet vattenfall fick vi lägga ifrån oss ringarna och fortsätta till fots i vattnet. Vi fick krypa genom små trånga grotthål innan vi till slut kom till en stor grotta. Där klättrade vi upp en bit och fick ett glas varm saft och några chokladbitar. Det var 68 meter upp till grottans tak, och ett antal meter ner och det fanns inte en tillstymmelse till dagsljus någonstans. Då började det bli riktigt läskigt. Vi fick klättra ut genom ett litet hål och ta oss ner till vattnet igen. Väl nere i vattnet fortsatte vi upp mot den första grottan där vi kommit ner. Flera små smala grotthål skulle forceras och beroende på hur stor och/eller smidig man var gick det olika bra. Jag fastnade på ett ställe men lyckades få fram ena armen och åla mig ut.

Vi hämtade ringarna, fortsatte i vattnet och kom så småningom fram till öppningen. Det var det enda stället vi kunde se ut i hela grottsystemet. Vi hade ju rappelerat ner så den enda vägen upp var att klättra på grottväggen. Först klättrade vår guide upp och sedan klättrade vi upp en efter en. Vi var förstås ordentligt säkrade, men det var rätt tungt att klättra upp 27 meter. Flera av naglarna rök…

När alla var uppe åkte vi tillbaka ner och fick duscha och sätta på oss torra kläder igen. För mig som är både höjdrädd och rädd för att gå i grottor var detta ett äventyr som hette duga! Jag har verkligen pressat mig till det yttersta och är nu GLAD, LÄTTAD och STOLT att jag kunnat göra denna tur som tog ca 4 timmar. PE var inte rädd utan njöt av hela turen.

Tillbaka på hotellet blev det bubbelpool innan en sen middag. Har ont både här och där men det var det värt :-)

22/12

Ont, det gör ont, det gör ont! Kroppen värker och särskilt vänstra foten, kan knappt stödja på den idag :-( Även PE har skavanker, hans armbågar har rejäla skrapmärken -men det var det värt! Vi bestämde oss för att ta det lugnt idag. Först blev det frukost i byn, amerikanska pannkakor med stekt banan och massor av marple syrup för min del - såååå gott! PE valde bacon och scrambled eggs, det var minst 5 ägg i den röran. Vi hade planerat att gå på en fårklippningsshow på Wooddlyn Park men den var inställd idag. Istället åkte vi runt på området och tittade på deras otroliga boenden (vi träffade föreståndaren som gav oss tillåtelse att gå in och titta där vi ville) Där fanns en stor båt (på torra land) bla med en kaptenshytt, ett gammalt flygplan där man kunde bo, vi kikade in i cock-pit där det inrett med både kök och sängar och sedan ett Hobbit-boende, perfekt för barnfamiljer eller andra som sett filmerna. Vi hade gärna sovit nån natt i kaptenshytten eller i cock-pit:-)

Vi åkte vidare till en strutsfarm och tittade på dem, för min del blev det genom bilfönstret. Det går att köpa strutsägg här, ett litet ägg kostar ca 150:- och är lika mycket som 24 ägg.

Efter det åkte ner till Otorohanga och gick in på Kiwi house zoo där jag kunde linka runt i lugn och ro. Där finns så gott som alla inhemska fåglar och vi fick äntligen se en brun kiwi live. Jag hade inte fattat att de bara var aktiva på natten men idag fick vi se dem i en konstgjord nattmiljö. Jag fick mata en hök med en nöt, lite läskigt att vara så nära näbben, men den var så försiktig och snäll. Efter lunchen åkte vi till byn Te Kuiti där vi åkte runt och tittade, bla på deras berömda bro, krigsminne från ww2 och sen avslutade vi med en fika. Tack Anette för du introducerat oss i fikavärlden <3

Strax innan middagen var vi tillbaka på hotellet och kröp ner i jacuzzin och njöt i fulla drag.