Blue Mountains mm

23 dec-10

Varannandagsväder! Vi packade ihop oss och skulle bara åka ett par mil till Port Macquarie, men under resan började regnet ösa ner så vi tog bara en tur runt om i stan med bilen och fortsatte sedan söderut. Vi åkte tills det slutade regna, men då hade vi kommit en bra bit på väg mot Sydney, solen sken och det var 32 grader när vi checkade in på ett motell i Wyong. In med väskan och av med kläderna för att njuta en stund av solen. PE tog en simtur i poolen och jag läste en bok. De har internet här, men det är en knackig linje och än har vi inte lyckats lägga in något på bloggen. Vi skriver varje dag i ett word-dokument och klistar in det när vi får möjlighet. // A

24 dec –10

God jul allesammans! När vi vaknade var det molnigt och bara 20 grader varmt. Vi bestämde oss för att fortsätta upp till Blue Mountains och fira jul däruppe. Ju högre vi kom desto lägre blev temperaturen och när vi kom fram till Mt Victoria så var det kraftig dimma och bara 13 grader ute!!! Vi stannade för lunch på ett hotell och frågade efter ett rum för natten. Dessvärre visade det sig att de snart stänga inför julen….. MEN hon visste att det satt en man som ägde ett  hotell en bit bort så hon ville gärna fråga honom om vi kunde bo där istället… Självklart sa vi ja och efter ett par vändor kommer mannen fram till oss o undrar om vi vill ha ett rum med toa för 140 $ ett utan toa eller vandrarhems rum för 60$……  Vi säger att vi vill ha ett eget rum med toalett om de har ett ledigt, det gäller ju slå till J. Vi fick ett rum med egen toa och han frågade om han kunde lifta med oss till hotellet… Självklart fick han det! Jag hoppade in i baksätet och så började färden. När vi kom fram till hotellet sa han att eftersom vi givit honom skjuts så fick vi 40 $ avdrag på rummet! Vi hade redan förstått att imorgon, juldagen är det mesta stängt så när de erbjöd en Australiensisk jullunch så slog vi till på den också, samt en övernattning till, med samma pris! Vi blev visade till vårt rum och då berättade han att till det här rummet var det förstås gratis frukost, vi stammade fram våra tack.

Efter att ha checkat in tog vi en vända till Victoria Falls, inte desamma som i Colorado men inte mindre vackra för det ;-) . När vi kom fram till utkiksplatsen visade det sig att man inte alls såg några vattenfall från denna plats men en liten promenad på ca 2 km rakt ner i ravinen skulle visa oss vattenfallet.

Vi kände oss starka så vi började gå neråt mot vattenljuden. Efter ca 30 min var vi nere och kunde se det vackra vattenfallet, problemet var ju bara att nu skulle vi ju upp igen….. Rätt svettiga och trötta var vi åter vid bilen ca 50 min senare. Sen blev det en härligt lång och varm dusch på hotellet innan vi belönade oss i hotellets bar J Är det någon som tänker åka till dessa trakter kan vi varmt rekommendera Imperial hotel, Mt Victoria. Hotellet öppnade på 1800-talet och har haft div celebriteter boende här. Priserna är överkomliga och ägarna underbart trevliga!  //A

25 dec –10

Upp i gryningen (8) och iväg till vattenfall och utsikter. Solen lyser så det gäller att snabba på. Man vet inte hur det blir framåt luch. Förresten ska vi vara tillbaka på hotellet för jullunch. Efter jullunchen blir det nog inget mer…Åkte till det stora fallet som heter Katoomba falls. Runt det har det byggts två linbanor och ett litet tåg för att men ska kunna få de bästa vyerna. För en gångs skull var det billigt. 28 dollar för att åka alla tre. Började med tåget. Det brantaste tågfärden i världen. Det var riktigt häftigt, det gick i 52 graders lutning. Det är mycket!! Anneli och jag satt längst fram. Började med en liten tur genom berget och sedan blev det bara brantare för varje meter. Jag fotade och Anneli höll i sig. Nere fick vi se att det har varit kolbrytning här och de har använt liknande tåg för att köra upp kolet. Linbanan upp var byggd av Doppelmayer så det kändes säkert. Sedan tog vi Skyway banan som går 300 meter över dalen med underbar utsikt över fallet. Det som var speciellt var att delar av vagnen har ett glasgolv som ändras till genomskinligt golv! Coolt. I övrigt fick vi fina bilder på ”de tre systrarna” och på de blå bergen.

Lunchen började kl 12 och hade massa goda jätteräkor, ostron, kötträtter, fisk mm. Gott och proppmätt var vi tvungna att sova en stund efteråt. Värden för hotellet fortsätter i samma goda och vänliga anda som igår. Vill visa och prata om allt här i området. Han tog med oss idag på em på en kort till till tjejscouternas hus/anläggning. Där fick vi ytterligare en underbar utsikt över en av dalarna i Blue Mountins. Träffade en trevligt par under middagen som berättade en del om Sydney så imorgon är det dags för storstadsvandring igen. //PE

Byron bay och Crescent head

20 dec –10

Solen är tillbaka! Vi bestämde oss för att stanna en natt till i Byron Bay. Vi gick till stranden på förmiddagen och på eftermiddagen drog PE iväg på en surfarkurs, själv stannade jag kvar på stranden. En underbart lugn, skön och solig dag. Avslutade på stranden vid 17-tiden och gick bort och handlade mat till kvällen som vi åt på balkongen när PE kom tillbaka vid 19-tiden. Sedan gick vi en lång promenad och såg hur stan ser ut på kvällen.

Byron Bay är en gullig liten stad med många surfare, men också semestrande familjer. Stranden inne i stan är inte densamma som de surfar på, den ligger ca 20 min bort med bil. Byron Bay är Australiens östligaste punkt. // A

21 dec-10

Idag när vi vaknade var det molnigt igen. Det klarnade inte upp på hela dagen så vi fortsatte i drygt 30 mil ner till Crescent Bay. Vi hade ju ingen  brådska så vi tog småvägar dit och kom inte fram förrän vid 15-tiden. Vi hittade ett ställe som hyrde ut lägenheter och de hade en ledig lägenhet kvar, visserligen för 6 personer men vi fick den för 110 dollar natten. Lägenheten var super och vi bestämde oss att stanna 2 nätter redan när vi checkade in. Vi tog en runda runt stan och köpte mat o dricka för resten av vistelsen.

När vi kom tillbaka till lgh-hotellet var det strålande sol och vi satte oss utanför för att njuta en stund. Då kom ägarinnan och undrade om vi inte ville ha solstolar att sitta i?! Vi tackade förstås ja till det erbjudandet. Efter en liten stund kom ägaren och bjöd oss på en varsin öl! Det kan man kalla service! // A

22 dec-10

Strålande sol igen! Vi gick ner på stranden och hade en ljuvlig förmiddag. Om ni är oroliga för att vi kommer hem bruna som pepparkakor kan vi lugna er- här pratar alla om hur farlig solen är och hur lätt det är att få hudcancer så vi smörjer in oss med 30+ och har fina cowboyhattar som skydd för solen. Men vi börjar bli lite gyllenbruna iaf J

Vid 12-tiden rullade molnen in och vi gick hem och åt. Därefter tog vi en tur med bilen och kollade omgivningarna utanför stan. Helt otroligt vacker kust, det är mil efter mil med stränder och klippor, och surfarvågor överallt! När vi kom tillbaka tittade solen fram igen så vi släpade fram solstolarna och hade en skön förkväll i solen. // A

Guldkusten

De senaste dagarna har vi haft regn på eftermiddagarna, men imorse öste regnet ner redan när vi vaknade. Vi packade ihop rummet vi haft de tre senaste nätterna och gav oss iväg mot Guldkusten. Vi gjorde första stoppet i Surfers Paradise och åkte runt och tittade i stan. Inte så kul när regnet öser ner... Vi åt lunch och bestämde oss föra att fortsätta söderut till Byron Bay.

Här har vi tagit in på ett lägenhetshotell som har tvättmaskin o torktumlare i badrummet. Maskinerna går nu för fullt och vi ska snart äta hemmalagad middag.

Vi köpte till en internetuppkoppling, men den fungerar inte så bra så jag har bara lagt in texter i bloggen så länge, det kommer bilder senare. Just nu sitter jag på en kall och blåsig terass för det är bara där det funkar... Hörs snart igen // A

Brisbane med omnejd

17 dec –10

Idag ska vi till Dreamworld och Wild water world, en av två parker som ligger nära där vi bor. Vi har kollat broschyrer vad som skulle kunna vara värt att besöka och bestämt oss för Dreamworld istället för Warner Bro:s. En ganska bra park totalt sett. Kombinationen gör att det blir en heldag med berg och dalbanor samt rutschkanor. Anneli solar och jag åker runt på allt jag kan hitta. Det som verkligen var bra och som överraskade var den sk berg och dalbanan som skjuts ut baklänges upp för en 120 meter högt torn – vänder och åker tillbaka ner igen. Totalt 27 sekunder men djävlar vilket tryck. Övriga berg och dalbanor var normala. Vattenrutschkanorna hade två höjdare. En där jag fick köa en timme för att komma fram. Wedgi! Ställer mig i en telefonkiosk, korsar fötterna och knäpper händerna för dessa bakom nacken och trycker armbågarna mot kinderna. Kommando – 3, 2,1 Wedgi. Golvet försvinner och fritt fall 4 meter, ner i en helt mörk tunnel – runt runt och ut i en bassäng. Grym. Den andra åkte man på en badring modell större för 4 personer. In i en mörk tunnel och baklänges förstås. Runt, nerför en 60 graders lutning och in i en stor cylinder där man åkte fram och tillbaka tills man nådde ”tratten” där man åkte ut i bassängen. Även den var grym. Anneli solade och badade i bassängen där de även hade en vågmaskin. Eftersom vi bara var där för att jag ville åka berg och dalbanor så hoppade vi över övriga aktiviteter. Imorgon har vi bokat en förhoppningsvis bra heldagstur, vi får se vad det ger. /PE

18 dec-10

Heldagsutflykt till Tamborine Mountins (www.rainforestskywalk.com.au)

Iväg vid 8.15 för en heldag på Tamobrine Mountin. Började med en resa uppför berget till Tomborine Skywalk. En gångbro byggd mestadels ovanför träden i den subtropiska regnskogen. Tyvärr var vår guide en tråkig typ och han var inte lika ivrig att berätta saker om skogen som våra tidigare guider. Vi åt en trippel chokolate cake på fiket. En höjdare.

Vidare till Cedar Creek Estate Vinyard and Vinery och ytterligare ett. Men tyvärr är vinerna som de producerar inte av hög klass. De känns som omogna och inte riktigt med full smak. Blev inget inköp. Vid luch gick vi av i Tamborine Village och gick till det lokala bryggeriet som har märket TM =Tamborine mountin. De gjorde 6 olika sorters öl som bara gick att smaka här. Ingen leverans till affärer och spritaffärer. Indian Pale Ale med mycket smak och en var nära Guiness i smak men inte i färg. En lager och en Kolch. Vi gick sedan och tittade på alla affärer som de byggt upp här. Tog en macka och cola till luch och avslutade med hammagjord glass. Tamborine Glow Worm Caves. En konstgjord grotta där de planterat in dessa självlysande myggor som är i larvstadiet. Deras utveckling är som följer. Honan lever 2-4 dagar. Hanen 4-6 dagar. De parar sig och dör sedan efter att honan lagt ca 130 ägg. De lever sedan 4-8 månader som larver och äter flugor mm som de fångar i sitt nät genom att de lockar med självlysande bakdel. När de kläcks slutar de att lysa med sin fjälvlysande färg och på ett par dagar är de flygfärdiga igen. Samma funktion finns på flera fiskar i djupa hav och på eldflugor.

Iväg till Curtis Falls. En promenad på 600 meter enkel resa ner till ett litet fall. Han gjorde klart för oss att det inte var stort men att det var inom räckhåll för denna tur. Tog ett par foton men det var mer intressant att ta bilder på de stora träd som finns i regnskogen. Fick ett par bra bilder. En sista tur till en utkikspunkt där vi kunde se hela guldkusten med dess höghus och 4 mil långa beach. Fin hemfärd genom vacker natur. Guldkusten nästa!

Noosa Heads och Beerwah - Australian Zoo

15 Dec-10

Noosa Heads hörde vi talas om av några andra på Fraser Island. Skulle vara en fantastisk ”by”. Vi körde dit och det var en bad, surf och förmodligen en feststad med tanke på hur mycket ungdomar, <30 år, som det var där. Bestämde oss för att se staden från vattnet i en liten turbåt som gick från ena änden till den andra. Trevlig tur med informativ guide som också var lite rolig men inte alls som Peter på Fraser. Otroliga priser på de fantastiska hus som hade stranden rakt upp på verandan. 10-20 miljoner var inget ovanligt. Nöjde oss med detta och åkte vidare söderut. Vi åkte till Beerwah (öl va?) kan väl inte vara ett dåligt val?

Målet var att närma oss Australia Zoo där Steve Irwin (krokodilmannen) tillsammans med sina föräldrar skapat ett underbart zoo. Vi hamnade på ett motel som låg 1 km ifrån. //PE

16 dec –10

Australia zoo där Steve Irwin växte upp och senare byggde ut till Australiens största zoo eller i alla fall det bästa. Vi såg stora inhängnader och mycket plats för djuren till skillnad mot andra ställen. Massor med djur som han räddat från platser där de annars skulle ha blivit dödade då de utgjorde ett hot mot de som bodde i området. Eftersom han gifte sig med en kvinna från USA som jobbade med att ta hand om skadade djur blev det natruligt att det zoo som de skapade fick många olika djur. Det bästa med parken tyckte jag var den show som var kl 11.00. Massor med papegojor, rovfåglar, och matning av krokodil ingick. Fantastiska papegojor i underbara färger som flög runt arenan och även utanför. De kom tillbaka och fick lite godis som belöning. Samma sak med alla andra fåglar som antingen kom inflygande och landade mitt i showen eller den roliga gubben som hade brevduvor som han jagade runt och återkom med i bur….Vi klappade kängurus, koala, pytonorm. Koalan tyckte lika mycket om Anneli som jag så den passade på att smaka lite på höger överarm. Såg Vombats, fåglar i massor, dingos, igunas, binturong och många andra lokala vilda djur som ingår i Australiens fauna.Värt att besöka definitivt. Efter en heldag med stoppi restaurangen på eftermiddagen på över en timme när det regnade så mycket att det inte ens gick att ta sig till parkeringen på grund av regnet så åkte vi till Brisbane för att övernatta där. //PE

Herwey Bay och Fraser Island

11 dec-10

Idag tog vi oss till Herwey Bay för att där ta oss vidare ut till Fraser Island. Vi bokade en tur som avgår imorgonbitti. När vi bokat turen insåg vi att vi stod på en campingplats så vi hyrde en stuga där, en stuga som visade sig vara en ombyggd husvagn. Rätt kul lösning, halva inredningen var i original sen hade de ställt in en riktig dubbelsäng, en soffa och byggt ett riktigt litet kök. Istället för förtält har de byggt en liten utbyggnad med riktiga fönster och dörrar, där står det sängar, bord och stolar.

Det blev lunch på marinan, en promenad längst strandpromenaden och ett par timmar på stranden. Vi köpte hem och lagade mat i husvagnen och tog sedan en lång promenad utmed strandpromenaden och ut på piren som är ca 1 km lång! På vägen tillbaka slank vi in på Marinan och tog en öl och lyssnade på bandet som uppträdde. // A

12 dec-10

Vid 7-tiden blev vi upplockade av Cooldingo Tours för en 3 dagars tur till Fraser Island. Det var mörk och mulet och vi började ana oråd, skulle vår tur med vädret nu ge med sig?! Svar ja L Redan på båten över till ön började det ösregna. Väl framme möttes vi av vår guide/ chaufför/ ranger Peter Meyer som skulle ta hand om oss och de andra 30. Peter trodde nog att regnet skulle ge med sig under dagen, datorn och väderradarn ljuger aldrig! Inte f-n slutade det regna! Vi började åka mot Basin Lake för att ta ett dopp i en underbart vacker insjö. Vi avstod, regnet öste ner… De som ville fick sedan gå i regnskogen till den sk Central Station i 40 minuter där vi skulle få lunch, de som ville fick dock åka med bussen istället. Eftersom jag knappt kunde se pga regnet (glasögonen har inga vindrutetorkare) tog vi bussen.

Efter lunch följde ännu en lång promenad i regnskogen längsmed Eli Creek i ca 1 timme. Nu var vi bättre utrustade, PE med paraply och jag med regnjacka och keps. Det var ju fortfarande varmt… Totalt dyngsur, regnjackan som aldrig tidigare läckt var nu genomsur- så även resten av kläderna. PE klarade sig rätt bra med paraplyet. Vi kom fram till Lake McKenzie som är öns mest kända, vackra och fotograferade plats. Men regnet öste fortfarande ner så det blev bara några foton tagna under paraplyet. Vi hoppade dock i och badade i det kristallklara vattnet. Efter en stund serverade Peter te och muffins och det var underbart gott!

Sent på eftermiddagen åkte vi mot King Fisher bay resort där vi senare fick middag och sov gott.

Att åka bil på Fraser Island är ingen lek- det är världens största sandö och det finns inga riktiga vägar utan det är uppkörda spår i sanden eller sandstranden som man kör på.

Vi var glada att vi valde att köpa en färdig tur och inte att vi inte hyrt en egen bil och köra runt på ön. Vår lilla Ford Falcon var aldrig aktuell, det är krav på 4hjuls drift på ön. När vi kom dit förstod vi varför…..

Jag måste även skriva några rader om vår guide, Peter. En otroligt underbar människa som hanterade den stora bussen som om den körde på E4:an. Han pratade oavbrutet i micken, först undrade jag nästan om han var påtänd, men insåg snart att det här är en person som älskar och lever för sitt jobb dessutom vill han gärna berätta allt han kan och vet – och lite till… Det pendlade mellan ren guidning, filosofiska funderingar till dåliga skämt. Toppen mao! //A

13 dec-10

08.00 var det dags för avfärd. Dagen bjöd på strålande sol och vi besökte följande platser:

Pinnacles Coloued sands som består av rödfärgade sand/sten – otroligt vackra att se.

Mahenovraket som ligger på ön, ett rostigt gammalt vrak som blivit kvar på sandstranden sedan 30-talet.

En promenad i sandynderna, som såg ut som vi var i Sahara!

Champagne pools, havets egen jacuzzi en häftig plats. Här fick vi lunch efter badet.

Indian head som är en klippa som sticker ut i havet. Det är en lång promenad upp på klippan, men väl uppe kunde vi titta ner i havet och se lekande delfiner, sköldpaddor, rockor och ovanför oss flög två havsörnar. Magifikt!

Eftersom  vi inte kunnat njuta av Lake McKenzie igår körde Peter en extra vända dit sent på eftermiddagen, en liten extra runda på tre timmar – så gör en man som brinner för det han gör! //A

14 dec-10

Tredje och sista dagen på ön. Även idag var det avfärd 08.00 men idag var vi bara 10 personer kvar, de andra åkte hem igår kväll. Även den sista dagen bjöd på strålande sol.

Vi började att åka en liten skruttig väg för att Peter ville visa oss ett speciellt träd som såg ut som en drake- han meddelade glatt i micken att här fick han egentligen inte köra bussen eftersom det var så trång… men han ville ju så gärna visa oss sitt speciella träd! Det var ca 10 cm på varje sida av backspeglarna , väggarna utmed vägen var lodräta sandväggar ca 2 meter höga och vägen var otroligt dålig. Bussen krängde och for men vi kom fram till trädet och fortstatte sedan till den smaragdgröna sjön Lake Wabby, där stannade vi rätt länge och njöt av sol och bad. Det var en rätt lång promenad till bussen som kört runt och när vi kom fram var det dags för att åka och äta lunch på resorten Eurong beach.

Efter lunchen åkte vi upp till Lake Birraben, lika vacker som Lake McKenzie men inte lika välbesökt. Här chillade vi i det varma vattnet och på stranden. Efter fika var det dags för färd mot färjan och fastlandet.

Kvällen och natten tillbringangade vi återigen i en sk husvagn i Herwey Bay // A

Rockhampton, Agnes Waters, Bundaberg, Mon Repos mm

8 dec-10

Vi började med att åka till Rockhamptons botaniska trädgård och zoo. Trädgården grundades redan 1880 så det finns en del stora träd där bland alla andra växter. Både trädgården och zoo var gratis att gå in på. Trädgården var uppdelad i olika sektioner och när vi gick från ”ökenlandskap” mot vattenfallet fick jag dagens chock. Jag tittade fram/upp i ett rätt stort träd och där slingrade sig en grön orm uppför stammen! Den var ca 70 cm lång och snabb som tusan. Jag tvärstannade och skrek orm, orm och pekade på eländet till PE som gick snett framför. Han hann precis se den sista av ormen innan den slank in i ett hål uppe ca 2 meter uppe i stammen. Jag var som förstenad och hade ingen större lust att gå vidare, men hämtade mig efter en stund och vi fortsatte. Under hela resan har jag frågat personer som bor här hur det är med ormar och spindlar och alla har försäkrat mig om att de knappt finns, att de aldrig sett någon i hela sitt liv osv….. vet inte om det var tur eller otur att få se en…. Troligtvis är det inte så vanligt, folk går ju helt obehindrat både på trottoarer och i parker och vi har sett många som ligger och solar i gräset. Vi fortsatte runt i trädgården och gick sedan bort till zoo.

Det var ett litet gammaldags zoo där djuren satt i små inhägnader. Eller satt och satt, de flesta låg och sov i skuggan. Vi såg iaf koalor, en liten krokodil, små kängurur, emuer och några fler som jag inte minns namnet på. Vi åt lunch i skuggan av parken och fortsatte sen mot Gladstone.

Det tog bara drygt en timme till Gladstone så när vi tittat runt där bestämde vi oss för att åka ut mot kusten till den lilla staden 1770. Den heter faktiskt så, döpt efter kapten Cooks resa samma år. Men på Gps:en fick vi skriva in det med bokstäver för att hitta rätt. Det visade sig vara ett häftigt ställe, ett surfarparadis vi kommit till. Vackra vyer! Vi hittade dock ingenstans att bo så vi åkte till Agnes Waters och tog in på ett motell. //A

Efteråt har jag kollat upp den gröna ormen som klättrade i trädet, den är inte giftig. // A

9 dec –10

Vi började dagen med att lägga oss på beachen i Agnes Waters, både för att sola och för att titta på surfarna. Vi åkte sedan till Bundaberg och till Bargara där vi förbokat ett rum för 55 dollar natten. Visade sig vara ett bra val. Normal standard för nästan halva priset. Vi hade rekat i förväg att det skulle finnas möjlighet att se stora sköldpaddor lägga ägg här. Ringde och bokade direkt vi kom till rummet. Infann oss kl 18.30 tillsammans med ca 150 andra. Rangern trodde nog att vi skulle få se sköldpaddor eftersom det kommit upp två st igår. Vi fick en intro och där förklarade han att man inte kan lita på att det kommer några. Ibland kan man få vänta halva natten. Hamnade i grupp 2. Första gruppen fick direkt ge sig till stranden då en sköldpadda dykt upp. Förhoppningarna steg. Väntade och började se en dvd när grupp 2 skulle bege sig till stranden. Perfekt! Väl på stranden fick vi vänta nära platsen där sköldpaddan skulle lägga ägg. Man får inte störa i början men när väl äggläggningen startat så går det bra. Fantastiskt att se dessa urtidsdjur lägga ägg. Får även reda på att en annan ligger bara 10 meter bort och har lagt sina ägg ovanpå en annans. Medan vi står där dyker det upp en till som långsamt tar sig rakt mot gruppen. Gruppen flyttar sig långsamt åt sidan och sköldpaddan blir inte skrämd utan börjar gräva sin grop. Strax efter att vår är klar och har begravt äggen blir även den andra klar och den tredje. Snacka om att ha hittat en ”hot spot”. Denna kväll kom även de två mer ovanliga sköldpaddorna (greenback och flathead) upp och la ägg. Vi kunde se spår av ca 10 st när vi räknade alla spår på stranden. Som grädde på moset var det helt molnfritt och vi såg tusentals stjärnor. // PE

10 dec –10

När vi var så nära Bundaberg var vi förstås tvungna att gå på en visning i Bundabergs destilleri där de tillverkar den världsberömda Bundaberg Ruhm. Det var en rolig upplevelse som började med smakprov av melass, en brun, seg sockerlösning som utvinns ur sockerrören de odlar här i Queensland. Sen fortsatte vi runt fabriksområdet och fick se jäsning, bränning och förvaring i stora ekfat. Ekfaten är gigantiska, de rymmer flera tusen liter! Turen avslutades i baren där det ingick två drinkar p/p J

Eftermiddagen spenderade vi på stranden i Bargara.  //A

Arlie Beach, Whitsunday Island, Rockhampton

5 dec-10

Vi åkte inte så lång idag utan stannade i Arlie Beach. Vi utforskade den gulliga lilla staden och spenderade eftermiddagen vid deras lagun, dvs stora poolen.

6 dec-10

Upp i gryningen och blev upphämtade av en buss kl. 07.25! Den körde ner oss till hamnen och sedan väntade en heldagsutflykt med en stor katamaran. Vi hade smort in oss ordentligt med solkräm 30 så vi tog två soliga platser på övre akterdäck. Vi var 33 personer som följde med på turen. Vi la ut 08.30 och tog oss ut till baksidan av Whitsunday Island på ca 2 timmar. Det var en underbar tur med många vackra öar att titta på, och på det otroliga vattnet som skiftade i olika toner av turkost och blått.

Första stoppen var som sagt på baksidan av Whitsunday Island där det ligger en nationalpark. Vi fick åka med små gummibåtar in till stranden och sedan ta en promenad genom regnskogen upp på ett berg till en utsiktsplats. Vilken utsikt! Turkost vatten, gröna öar och vita stränder. Helt magnifikt! Klart värd den rätt jobbiga promenaden i drygt 30 graders värme. När vi kom ombord serverades en lunchbuffé och vi åkte runt till den långa berömda vita sandstranden på Whitsunday Island. Här fick de som ville (PE) sätta på sig ”stingersuit” och simma in till stranden och de andra (Anneli) tog gummibåten in till stranden. Det stoppet varade i 1,5 timme innan det var dags för avfärd.

Vi åkte vidare i ca 30 minuter och ankrade sedan upp vid ett rev där alla som ville fick snorkla och dyka. Vi drog båda på oss våra ”stingersuits” och snorklade. Inte lika häftigt som på barriärrevet men ändå superläckert när fiskar i alla storlekar och färger simmar förbi på en armlängds avstånd. Stoppet varade i ca 1,5 timme och sedan åkte vi tillbaka mot Arlie Beach. Vi unnade oss en varsin VB i solen. Bussen var tillbaka på motellet vid 18.30 och vi var otroligt nöjda med dagen. //A

7 dec –10

Idag valde vi att åka lite längre, vi startade i Arlie Beach och åkte i ca 40 mil till Rockhampton. Klart varierande väder, sol och 33 grader varmt fram till lunch sen åkte vi in i ett oväder där det bara vräkte ner, Tror aldrig vi åkt genom ett sådant häftigt regn någon gång tidigare. Som tur var klarnade det upp och när vi rullade in i Rockhampton sken solen och det var åter 30 grader varmt. // A

Charters Towers - Bowern

3 dec-10

Vi bestämde oss för att ta en tur ut i Queensland Outback, Charters Towers. Det är en rätt liten stad ca 15 mil inåt landet. Här upptäckte man guld i slutet av 1800-talet och staden var då bebodd av ca 30 000 guldgrävare, bankmän, pubägare mfl.  Nu bor det ca 3000 personer här.

Vi gick en guidad tur i den gamla ”stenkrossen” där de krossade stenarna och utvann guldet genom en mängd olika processer. Mot slutet av eran kom de på att de kunde få ut mer guld om de la gruset som blev över i cyanidbad. Bilder på män som gick barfota i de stora karen, typ små bassänger fanns, inte så hälsosamt…. Det är inte turistsäsong nu så vi var ensamma på turen och den äldre mannen som guidade oss runt berättade mer än gärna allt vi ville veta så turen blev ca tre gånger längre än planerat. Hans morfar hade varit med och jobbat i gruvan. Otroligt intressant och roligt. Vi fick även kolla in de gamla fordonen, bla en gammal Chevrolet från 1920 talet, han hade även en hemma i perfekt skick. Han berättade också att det var ovanligt grönt i området, så grönt har det inte varit i hela hans liv, egentligen skulle allt vara brunt och utbränt istället för nu när det är spirande grönt överallt.

Vi promenerade sedan runt i staden. Kvällen avslutades på en irländsk pub där vi åt och lyssnade på levande musik. En lokal förmåga som sjöng likadant hela kvällen oavsett låtval. Bra ändå. //A

4 dec-10

Det gick inte att åka längre ut i Outback, det har regnat så mycket att alla vägar var avstängda, den enda vägen som var öppen var den som går tillbaka till Townsville, och först tänkte åka tillbaka dit, men bestämde oss för att fortsätta söderut. Framåt eftermiddagen kom vi fram till en liten kuststad, Bowern.

Det har regnat otroligt mycket i hela Australien sen i oktober så nu när regnperioden börjar är det redan rätt blött. Vi har hört om katastroftillstånd på flera platser, men inte där vi är. Däremot var vägen idag vattenskadad på flera ställen och på några platser var halva vägen avspärrad eftersom den andra halvan låg i vatten.

Vi började med att åka ner till stranden där de har ”badnät” men vattnet var alldeles lerigt eftersom flera floder rinner ut i närheten så vi åkte till hotellet och lade oss vid poolen istället. Det blev middag nere vid kajen, maten köpte vi med oss, en varsin ”seafood-basket” supergott. I alla städer verkar de ha offentliga grillar och bord/bänkar utställda och det var där vi satte oss och åt. Medan vi satt där kom det flera andra sällskap som tände grillarna (alla är gasol med stekhällar) och satte sig vid de andra borden. En underbar utsikt och solnedgången sänkte sig sakta över oss. //A

Nytt telefonnummer

Nu har vi skaffat ett australienskt nummer om nån av er vill  kontakta oss - kortet sitter i PE:s telefon och har nr (+61) 0459 3560 22.

Townsville

1 dec –10

Tog oss från Port Douglas via Cairns till Townsville. En kort färd på 35 mil. I andra länder  tar det 3.5 timme. Här visar GPS:en 5.5 timme. Men det är en naturskön väg. På vägen gjorde vi två stopp vid vattenfall. Det ena fick vi riktigt bra bilder på och det var ganska mycket vatten i.

Det andra vattenfallet kom vi till genom att köra över två vattenfyllda spångar i betong. Anneli trodde att det skulle finnas en risk att vi skulle spolas med men lyckades ändå luta sig ut och fotografera färden över vattnet. Kul men spännande. Försäkringen täcker naturligtvis inte sådant! Vi lyckades inte ta oss hela vägen fram till fallet eftersom det var träspångar över ett vattendrag och det var också under vatten. Ville inte ha gratisbad, vände och gick till bilen istället.

Här uppe i skogen bodde det bara Aboriginer som jobbade på plantagen. Vi stannade inte. Vidare till ett förbokat Plaza hotell för 99 dollar natten. Inte direkt det Plaza som vi förknippar med namnet men ändå helt ok. Mat och planering för morgondagen. /PE

Port Douglas

30 nov –10

Captain Cook Higway upp till Port Douglas, jo kyss mig, krokig, mörk, trångt, inga vägrenar eller räcken. Tog en timme i regnet att köra upp vilket borde tagit 45 min. Hittade bara ett Hostel igen men hon i rec erbjöd något de kallar SVIT! Jo man tackar, det är egen dusch och toa. 85 dollar! Men vi gillar egen dusch och toa så det fick det bli. AC: n skramlade så mycket att vi fick stänga av den och sätta på den flera gånger under natten. Ett djävla liv på gatan och dålig sömn igen. Gillar inte Hostel.

På morgonen körde vi runt lite i stan och tittade på vad som finns, började med en utsiktsplats och såg att de har en inhägnad i vattnet där man kan bada med mindre risk att bli bränd av maneter. Softade istället på ett utmärkt hotell som vi bytte till på em. 99 dollar för ett 4* hotell /Treetops/ med egen pool, gym osv. Det passade oss. Tog transferbuss (10 min) in till centrum och åt middag innan vi tog bussen tillbaka. Vi gjorde sedan upp planen för morgondagen.

Jag ska åka white water rafting och Anneli ska bada, sola, gym:a. Bra fördelning tycker jag!! Får se om hon smiter in på SPA avdelningen.

31 nov –10

Började med att boka en natt till på detta eminenta hotell. Iväg och badade och solade vid inhägnaden i havet. Bara 29 i vattnet….Kl 13.15 kom min buss som körde mig till Barron river vid Cairns. Uppe vid sjösättningen skulle vi dela upp oss i tre flottar med 6 i varje. En grupp från Taiwan var 6 och de ställde sig tillsammans. Guiden ropade till dem att ta varsin paddel. Inget hände. Hon sa till igen. Inget hände. Deras engelska var väl lite tveksam kan man säga. Ändå hade de fyllt i en försäkran att de kunde engelska mm. Delade raskt upp dem i två grupper och satte mig och en annan kille från Irland med 3 av dem. Vår guide ville att vi skulle sitta i fronten och paddla så att de andra skulle se när de skulle paddla och åt vilket håll. Guiden sa att vattenmängden hade fördubblats från igår och det var tur för jag vill ha lite fart och spänning. På en skala på 1-6 var detta en 3:a idag. När vi väl kom iväg var det otroligt roligt och intressant. Ganska ofarligt så länge man befann sig i flotten. Värre kunde det nog gå om flotten slog runt och man tappade taget men det var lugnt. Intressant att se hur hon navigerade och lät vattnet styra flotten med hjälp av vårt paddlande. Vi hade en bra guide som tog oss ner på ett bra sätt. Alla var helt blöta från topp till tå men det var som väntat. /PE

Jag hade en otroligt lugn och skön eftermiddag vid poolen på hotellet. Poolen är urhäftig, går som en slingrande fet orm genom höga träd och små platåer där det står solsängar uppställda. När solen började gå ner blev det ett lätt fys-pass, det första på flera månader! Ontskönt…… //A