San Francisco

19 juli
Efter två härliga dagar i Folsom gav vi oss iväg mot San Francisco. Vi började med att åka till Napa Valley och titta på det vackra landskapet. Det är en märklig blandning av torrt, gult gräs och de gröna frodiga vinrankorna.

När vi var i Texas var vi på South Fork, där Dallas spelades in. Nu när vi är i Kalifornien i Napa Valley, måste vi förstås åka till Sonoma där Falcon Crest utspelar sig.

Sonoma visade sig vara en fin liten stad med mycket bevarat från sent 1800-tal.

Sent på eftermiddagen rullade vi in i San Francisco igen. Vi gick ner mot havet och stannade på en pub och jag åt ljuvligt goda ribs  och PE Pulled pork 😋

20 juli
Idag har vi varit riktiga turister och hängt i Fishermans Warg och runt pir 39 och varit på Alcatraz.

En underbar skalddjursmiddag avnjöts på piren. Crab cakes och grillade räkor. Mums!

21 juli
Idag har vi åkt spårvagn och promenerade runt i stan.

Folsom

17-18 juli Vi har slagit läger i Folsom, Hyatt hotel för att njuta av solen och värmen innan vi fortsätter mot San Francisco på lördag.

Vi har hängt vid hotellpoolen sen vi kom hit strax efter lunch och nu har vi just ätit oss proppmätta på Cattlemens steakhouse. Så gott att vi går dit imorgon igen 😋 men först blir det sol, pool, shopping och kanske en tur till det gamla Folsom.

Yosomite nationalpark

Vi åkte in i parken rätt tidigt via södra entrén. Vi stannade på alla utsiktsplatser och njöt av den vackra naturen.

Dagens mål var att gå upp till det högre Yosomite falls, ca 10 km promenad i hård terräng. När vi kom fram insåg vi att det är väldigt torrt och väldigt lite vatten så vi nöjde oss med det nedre fallet. Sen klättrade vi upp i den uttorkade floden och kom till "poolen" där vattnet landar. Inte helt enkelt men roligt och fint när man kom fram.

Det var mycket folk överallt i parken så vi bestämde att det räckte med en dag där och vi fortsatte till Sutter Creec, en jättefin liten stad från guldfebern på 1800-talet. Där stannade vi för natten.

Sequoia national park och Kings canyon

Nu är vi på rull igen. Vi har åkt på de svindlande bergsvägarna i södra Sequoia national park idag. Ibland var det så brant att jag var tvungen att stirra framåt på vägen och inte nedåt för att våga köra överhuvudtaget.

Vi överlevde och tog oss ut på de större vägarna mot norra delen av parken.

Vi har sett tusentals apelsinträd på vägen, det här är verkligen Kaliforniens växthus.

Vi stannade på ett litet ställe utmed vägen för att äta lunch, och i dagens lunch som var hamburgare med pommes alt friterade lökringar ingick även en liten shake ...... Proppmätt!

Nu är vi strax innan infarten till norra delen på ett litet motell, Lacy J ranch motell. Vi har svalkat oss i poolen och nu sitter vi utanför rummet. Klockan är drygt åtta på kvällen, solen börjar gå ner och det är 100 fahrenheit.

Vi kom iväg rätt tidigt och siktade på General Shermans tree, världens största levande träd om man räknar volym. Rött, stolt och maffigt! Man får bara gå på anlagda gångbanor för att inte skada naturen och vi började gå som alla andra. En bit in i skogen stod det ca 10 personer och fotade rakt in i skogen. Det visade sig vara en björnhona och hennes två ungar! Vilda svarta björnar, honan ca 70 cm "mankhöjd" men ändå! Skräckblandad förtjusning från min sida, PE var nog bara förtjust,  det var precis vad han önskade när vi åkte in i parken.  Honan verkade dock van vid människornoch brydde sig intebdet minsta om oss när hon slet bort bark från liggande träd i jakt på mat. Vi höll dock noga koll på dem så vi inte hamnade mellan mor o barn. Lite självbevarelsedrift har man ju.

Vi stannade på vägen och lunch, jag tog laxburgare gjord på vildfångad lax, måste dock erkänna att den i Söderköping är bättre....  Sen fortsatte vi på vindlande vägar till nästa stora träd, General Grants tree som ligger i Kings Canyon.  Lika magnifikt,  och de enda vilda djur vi såg var ekorrar och hackspettar.

När vi sett oss mätta på alla träd och djur åkte vi ut ur parken och tog sikte på Yousimite.  Vi stannade i Oakhurst,  på hotell Yousimite south. Efter att ha simmat ett antal vändor blev det lite bubbelpool. Det är molnigt men ändå 98 f ute. Åh, vad gött vi har det!

Death valley

Torsdag 10 juli
Idag har vi varit i norra delen av Death valley. Ett fantastiskt landskap i rött, svart, vitt och gult. Hela dalen ligger under havsytan

Vi tog oss in i mitten av parken och åkte sen ca 13 mil norrut.

I norra delen ligger Scottys castle och det var det som var dagens mål. Slottet, eller herrgården byggdes i detta minst sagt karga landskap på 30-talet. Vi fick en guidad visning på drygt en timme. Egentligen varvdet inte guldgrävaren, artisten, cowboyen eller skojaren Scotty som byggde slottet utan en rik man Jonson och hans fru Betty. En märklig historia och ett märkligt ställe att bygga ett landställe på.

Efter slottet stannade vi vid en stor vulkankrater, magnifik miljö och väldigt mycket vind. Sen åkte vi hela vägen tillbaka och en bit till för att checka in på ett hotell i Amargosa valley. Efter en snabb middag väntade ett dopp i poolen, trots att tempen sjunkit till ynka 33 grader.... Imorgon ska vi utforska den södra delen.

Fredag 11 juli

07.00 ringde väckarklockan och efter omelett till frukost åkte vi mot södra delen av Death valley.  Vi började Dantes view och jobbade oss sen uppåt.

Det näst sista stoppet var i Badwater, 86 meter under havsytan och jordens varmaste punkt. När vi var där var det 108 farenheit. Det är så många underbara vyer på berg och sand i vitt, gult, rött, svart och grått som är svåra att återge, de måste upplevas på plats.

Turen avslutades i Furnace creek, den äldsta delen i dalen för turister.  Här finns det en vattenkälla som troligtvis räddade livet på hundratals guldgrävare för länge sedan. Det finns hotell, museum och restauranger i denna oas. Vi åt en supergod lunchbuffe och sen hittade vi ett amerikanskt postkontor där man kan köpa frimärken med riktiga pengar. Som på den gamla goda tiden hemma. Resten av eftermiddagen spenderade vi vid hotellets pool. Varmt och skönt.

Imorgon åker vi söderut för att hälsa på en kompis. Återkommer efter det.

Bryce canyon

Onsdag 9 juli
Vi åkte upp i Bryce och siktade genast in oss på att gå en tur på ca 3,5 km med 200 meters fallhöjd. Vi möttes av fantastiska vyer och en vacker natur och var rätt andfådda och varma när vi kom upp igen.... Det var ca 25 grader varmt och sol. Resten av parken såg vi från bilen och vi stannade förstås på alla utsiktsplatser de hade.

Framåt eftermiddagen var vi nöjda och åkte ut ur parken igen. Vi stannade strax nedanför och tog en sen lunch, fish and chips.

Sen styrde vi kosan nordväst och siktar mot Death walley, men vi har gjort ett stopp i Springfield för natten. Vi är rätt trötta efter dagens äventyr och den långa körningen, ca 45 mil. Men det har gått bra på fina vägar. Temperaturen har stigit, nu ligger vi på ca 40 grader igen.

Zion park och Red rock

Måndag 7 juli
Vi rullade ut ur Vegas vid 11 för att ta oss till Zion Park. Vid 14-tiden hade vi precis rullat över statsgränsen till Utah och vi började känna oss sugna på lunch. Då dök det upp en stad ur ingenstans och där fanns Red Lobster, en av mina favoriter 😋 där stannade vi förstås.

Mätta och belåtna rullade vi vidare. Det var rätt sent när vi kom fram till början av parken så vi checkade in på ett motell i Springdale och passade på att tvätta ett lass med kläder. Det var dags...

Nu har vi ätit mexikanskt middag och fått en varsin Margerita och snart är det dags att krypa ner i sängen för att gå upp tidigt och åka upp bland de klippiga bergen i parken.

Det här är verkligen motsatsen till pulsen, ljuset och ljuden i Vegas. / A Tisdag 8 juli Direkt efter frukost åkte vi upp till turistcentret i Zion och parkerade bilen sen tog vi shuttlebussen upp på berget (man får inte använda egen bil i den delen) Vi hade siktet inställt på Emeralds pools, en promenad på ca 3 km. Det var jättefint ordnat med "gångbanor" och trappor i sten och betong. Det var inte så varmt i morse så det var en fantastisk upplevelse i de mångfärgade bergen. Vattenfallet var inte så stort men fint i alla fall.

Efter ett par timmar rullade vi vidare på vägen som klättrar i och genom bergen mot Bryce national park. Strax innan vi kom fram bestämde vi oss för att stanna i Red rock, helt otroligt röda klippor. Kändes nästan som en indian skulle komma smygande.... Det enda som smygande var en störtskur på en kvart. Vi väntade under en klippa men blev rätt blöta ändå. Lite läskigt att gå ner igen för allt blev halt.
Nu har vi checkat in på ett motell i i Bryce country och ska snart äta middag.

Las Vegas

Torsdag 3 juli Imorse ringde kl 05.00, dags att gå upp för att flyga helikopter över Grand Canyon och gå på Skywalken. Helt underbar upplevelse! Nu är det kväll, dags för middag och show på Planet Hollywood, Vegas the show (showen var fantastiskt bra, innehöll allt en klassisk show ska ha) / A
4-7 juli Vegas är en helt galen upplevelse! Vi försöker göra och se så mycket som möjligt. Vi har varit in på många av hotellen och tittat, tex på gondolerna på Venetian Ceasars Palace som är byggt som i Romarriket, Flamingo med riktiga flamingos i trädgården, Mirage med en botanisk trädgård, Delfinarium och Siegfried och Roys trädgård med deras vita tigrar och lejon. Vi har sett flera vattenshower utanför Bellagio och vi har varit i och tagit en drink i baren på Stratosphere, otrolig utsikt över hela stan. En liten shoppingrunda på bla Victoria's secret, där jag fick en otroligt bra hjälp. När jag sa min bh storlek rynkade expediten på ögonbrynen och bad om att få mäta måtten, sen skickade hon in mig i provhytten för att kolla att det var rätt storlek, sen fick jag en bh i varje modell för att prova ut den jag ville ha. Det hängde en t-shirt där så jag kunde prova att bh:n satt bra. När jag slutligen valt, följde hon med ut och tog fram den jag ville ha och tog betalt vid provhytten. Sån service har jag aldrig fått förut. 4 juli är det fyrverkerier och dem såg vi från takbaren på Park Hotel, var där när de öppnade så vi fick platser längst fram och hade en fantastisk utsikt. Sen blev det dans.. Dansat har vi även gjort på Gilleys och vi har sett fler shower *Divas. Dragshow med mycket drag, jättekul och *Blue man group, en väldigt annorlunda show. Det är väldigt varmt här så igår blev det en stund vid hotellets pool, längre för mig, PE passade på att åka bergochdalbana mm här på vårt eget hotell, Circus. Vi har förstås sett några shower med akrobatik här på hotellet också. Circus ligger lite längre bort på Strippen så vi går mycket, dessutom blir det en o annan taxiresa. Vi har ätit massor av god mat i lite väl stora portioner.... / A Ledsen för att redigeringen blir så dålig, det vill inte funka så bra via tfn

Mot Las Vegas

Tisdag 1 juli

I morse när jag stod i duschen ljöd plötsligt brandlarmet på hotellet. Halvblöt och naken hoppade jag i byxorna, lindade handduken runt överkroppen, grabbade tag i handväskan där det viktigaste låg och fick tag i läsplattan. PE hade fått på sig lite kläder och tillsammans började vi ta oss ut. När vi kommit ut i korridoren tystnade larmet och eftersom det inte luktade rök och vi inte var så högt upp beslutade vi oss för att gå in i rummet o ringa ner för att höra vad som stod på. Det visade sig vara ett falskt larm, någon hade tryckt på knappen på andra våningen. Kul... Vi kunde iaf lugna en svensk barnfamilj i rummet bredvid och klä på oss i lugn och ro innan det blev ännu en smarrig hotellfrukost och dags att checka ut.

Eftersom vi skulle vidare mot varmare trakter fick jag en snilleblixt, vi googlar upp en Walmart och åker dit och provianterar, sen är det ju bara knappa in på gps:en och åka dit. Visserligen fanns det två likadana gator LA, men vi chansade på den ena. Fel förstås... Men vi fick se en del av gamla Los Angeles och polisavspärrningar för stadens sopåkare strejkade genom att köra långsamt runt kvarteret vid "rådhuset" och tuta. Det var säkert befogat så vi vinkade glatt för att sympatisera .

En bit utanför LA hittade vi en Walmart och köpte upp oss på vatten, cola, nötter och torkade bananer. Mojaveöknen, here we come!

Ju längre in i öknen vi kom, desto varmare blev det. När vi stannade i Calico gosttown vid 16-tiden var det 113 farenheit. Torrt och riktigt varmt! Efter gått runt i spökstaden, en gammal gruvstad som de byggt upp så den ser ut som förr fortsatte vi en bit till. Då provade vi att dra ner fönstret på bilen och sträcka ut handen, det blev varmare o varmare ju längre man höll ut handen, helt otroligt!

I Baker bestämde vi oss för att stanna för natten på det enda motellet, som såg ut som det förmodligen gjorde på 80-talet. Det är iaf rent och de har en fin pool så vi solade och badade ett par timmar innan solen gick ned. Tvärs över gatan finns en mexikansk snabbrestaurang så där mumsade vi i oss kalkontacos i mjuka bröd. Nu är klockan ca 22 och det är fortfarande riktig varmt ute. Vi sitter inne och ac:n kyler bra. / A

Onsdag 2 juli

Idag fortsatte vi mot Las Vegas, men tog en mindre väg genom Mojaveöknen. Vi såg ökenkaniner (som har jättelånga öron som står rakt upp), en liten råtta ?, en ekorre som var jätteliten, en örn och ett antal mindre fåglar.

När vi kom upp på mototvägen igen stannade vi i Primm för PE såg att de hade en berg o dalbana som han bara måste åka, 75 meters dropp rakt ner! Jag läste i boken under tiden, trist att inte kunna åka men så är det. PE var mycket nöjd när vi rullade vidare.

Strax innan Vegas åkte vi in i nationalparken och tittade bla på Hooverdammen och Lake Mead där jag stod en låååång stund med fötterna i vattnet, det var 117 farenheit, 47 grader c! Dessvärre blåste det väldigt mycket så det gick inte att varavute för sanden piskade. Istället fortsatte vi till Vegas.

Vi checkade in på Cirkus cirkus och då insåg vi att det är inte bara ett namn utan här inne finns en cirkusmanege och 25 åkattraktioner, varav 2 är berg o dalbanor. Förutom ett par casinon, restauranger, affärer mm. Helt galet. Första kvällen gick åt till att utforska hotellet och sen tog vi en promenad bort till Venezia och tittade på deras gondoler. / A