Los Angeles

Söndag 29 juni

Efter en skön sovmorgon rullade vi vidare söderut. Först via frw 101 men sedan längst hgw 1 som går närmare havet. Vi förundrades över alla som vistas på stränderna, surfare, solbadare, fiskare, hundägare mfl. Stränderna är fyllda trots att det är blåsigt och soldis.
På ett ställe stannade vi och köpte nyplockade jordgubbar av en lokal bonde. Supergoda!
Väl framme i Los Angeles tog vi en tur till Hollywoodskylten och en runda i Beverly Hills innan vi checkade in på hotellet, Hilton Garden Inn, parkerade bilen och gav oss ut i Hollywood till fots/ A
Måndag 30 juni 2014 Vi gick upp tidigt och lyxade lite genom att äta frukost på hotellet, sen bar det iväg till Universal studios.  Vi började med rundturen på hela området och betade sedan av attraktionerna en efter en. Att se Shrek i 3d var en upplevelse som heter duga. Det hela förstärktes av att det stänkte vatten, blåste luft och skakade i stolarna 😊 Stuntshowen i vattenlandet var nog dagens häftigaste händelse. Vi avslutade besöket med att dela på en jordgubbs- och nutellacrepes så vi skulle stå oss till middagen.

Highway 1

Torsdag 26 juni 2014
I morse lämnade vi San Francisco som låg i dimma och tog oss ut på Highway 1 mot Los Angeles. Bitvis var det dimma och däremellan bröt sig solen fram. Vi stannade och gick ut och fotade på flera ställen. På ett ställe hittade vi en underbar liten strand som låg långt nere under oss men vi hittade en trapp och tog oss ner.
Vid lunch hade vi kommit till Santa Cruz där vi stannade och gick på tivoli. PE åkte en berg o dalbana medans jag tittade på. Vi promenerade runt, åt och hade det gott i solen innan vi fortsatte till Monterey.
Vi hade egentligen tänkt att gå på akvariet här, men eftersom det var sent på eftermiddagen bestämde vi oss för att utforska staden till fots och ta akvariet imorgon istället.
Det är jättefint här, väldigt välordnat med gångvägar utmed havet. Vi har sett bla sett vilda sälar och pelikaner. / A

Fredag 27 juni Vi vaknade i ett kallt och blåsigt Kalifornien, jag trodde det skulle vara varmt och sol här?! Jeansen åkte på igen. Efter frukosten åkte vi direkt ner till akvariet. Eftersom vi köpte biljetter igår kunde vi ställa oss i "vip-kön" som var mkt kortare, ett bra drag. Akvariet visade en hel del djur som vi inte sett förut och vi har klappat sjögurkur, sjöborrar och stingrockor (utan tagg). Nu kom solen fram o det blev genast varmare. Efter en snabb lunch (och byte till korta byxor) rullade vi ut hgw 1 igen. Det blev många stopp för vackra vyer och sjöelefanter. När vi kom fram till Hearst castle visade det sig att sista turen gått för dagen så vi checkade in på motellet och njöt i solen en stund, -skönt att det kan vara varmt här ;-) sen badade vi bubbelpool o simmade i poolen. Nu blir det snart middag. /A

Lördag 28 juni
Vi inledde dagen med att åka till Hearst Castle. Efter en svindlande resa uppför berget kom vi upp till "slottet" som tidningskungen Hearst byggde 1922-47. Det har 115 rum och en massa konstverk. (googla gärna, det är helt otroligt). Det började med en guidad tur på slottet, sen gick vi runt på egen hand i trädgårdarna, runt poolerna och på terrasserna. Sen tog vi bussen ner igen, åt lunch och såg en film om hans liv och hur slottet kom till. Helt otroligt.
Vi satte oss i bilen och fortsatte söder ut. Nästa stopp gick också i överflödets tecken, Hotel Madonna Inn, som har en inredning som nästan är obeskrivbar... Allt går i kitschigt rosa, gärna med inslag av guld och lila..... Vi tog en eftermiddagsfika, te med en varsin gigantisk tårtbit.
Proppmätta rullade vi vidare till Santa Barbara där vi senare avnjöt en skaldjursmiddag på piren. / A

San Francisco

Tisdag den 24 juni 2014
Vi kom fram till San Francisco igår eftermiddag. Vi började med att hämta ut hyrbilen och leta oss fram till hotellet, sen gick vi till en lokal sylta för en tidig middag. Det visade sig vara ett lyckokast, maten var supergod och personalen urtrevlig. Efter maten tog vi bilen och åkte lite i de galet branta backarna. Sen kroknade jag så det blev en tidig kväll i sängen.

Onsdag 25 juni 2014
Vi sov hyfsat bra hela natten (jag sov i 10 timmar!) OCH eftersom vädret inte var så bra, bara 16 grader så bestämde vi oss för att ta bolen och köra runt på "49 mile scenic road" en tur man själv tar och ser på olika sevärdheter. Det tog oss hela dagen. Vi har sett och upplevt massor och vet vad vi vill se mer av när vi kommer tillbaka om ca 3 veckor.
När vi var klara blev det en shoppingrunda och sen middag på Bear dining. Gigantiska biffar avnjöts med hemlagat mos. / A

Nu börjar det dra ihop sig....

Snart är vi på väg mot nästa äventyr. Återkommer inom kort :-)