Tillbaka i verkligheten

Så är vi tillbaka hemma i Sverige igen efter 3 månader på resande fot. Vi har haft en underbar resa och är glada att ni följt vårt äventyr.

Att resa runt i Australien var lite dyrare än vad vi trott. Den australiensiska dollarn är värd ca 7 sek mot tidigare 5 vilket gjorde att i princip allt var dyrare än hemma i Sverige. Det vi hittade som var billigare än hemma var kött, vitt vin på dunk, solkräm på Coles och hamburgererbjudanden på Hungry Jacks.....

Vi bodde oftast på motell, men även vandrarhem, campingstugor, lägenheter och hotell. Priserna har varierat mellan 60-150 dollar natten. Billigare i norr och dyrare ju längre söderut vi kom. Eftersom vi ville ha eget rum med toalett blev det ingen större prisskillnad på vandrarhem och motell, men på motellen (och hotellen) var det lugnare och då fick vi även tv, kyl och vattenkokare på rummet. I campingstugorna fanns det kök men ingen toalett och på lägenhetshotellen var det flera rum, eget kök och ibland tvättmaskin, men de var lite svårare att hitta. Motell finns vid in- och utfarten i alla städer och var lätta att hitta. Man måste dock vara ute i god tid, de flesta stänger incheckningen någon gång mellan 18.00-20.00. Vandrarhemmen har öppet dygnet runt, men var ibland fullbokade så där kan det löna sig att förboka.

Vi bilade ca 7 500 km på åtta veckor (inkl Tasmanien) och det kändes rätt lagom. Mellan Cairns och Brisbane är vägarna små och slingriga så det går inte så fort att ta sig fram. Efter Brisbane finns det motorvägar ända fram till Melbourne, men vi valde oftast att åka på de mindre vägarna utmed kusten istället. Runt Sydney och Melbourne är det betalmotorvägar och det var rätt krångligt att betala. Man fick ringa ett nummer varje dag man åker och uppge sitt kontokortsnummer, det går inte att betala kontant så vi gav upp och ställde in GPS:en att undvika betalmotorvägar. Det gick utmärkt att ta sig fram ändå, även om det ibland tog lite längre tid.

Alla australiensare vi har träffat har varit oerhört trevliga, gästvänliga och hjälpsamma, det är en skön laid-back-stil som gäller, "no worries mate", allt löser sig.

De älskar att förkorta ord och det var lite svårt att hänga med i början särskilt som de knappt öppnar munnen heller när de pratar... Men efter ett tag slängde vi oss också med uttryck som barbie, brekkie, ackie, Wollys, k:s och eski. Vad de betyder? Barbeque, breakfast, ackommondation, Woolworth, kilometers och kylväska :-)

Vi hade god hjälp av hemsidan http://www.australienguiden.se/ och av boken Första klass resguider, Australien från Reseförlaget http://www.reseforlaget.se/. Vi fick också tips från andra som reste runt och från släkt, vänner och bekanta som redan varit där.

Vilka var då höjdpunkterna på resan? Efter att ha upplevt så mycket är det nästa svårt att säga men snorkla på Barriärrevet, åka höjdbanan över och gå i regnskogen i Kurunda, besöka Fraser Island, Whitsunday Island och  Tasmanien samt se sköldpaddorna lägga ägg vid Mon Repos får nog räknas dit.

Kommer jag någonsin att åka tillbaka till Australien vill jag se mer av norra Queensland och besöka Northern Territory inklusive Uluru (Ayers rock) som vi valde bort denna gång.

Att slappa i Thailand under 3 veckor var ett bra och skönt avslut, vi kom hem ordentligt utvilade. Jag har ju varit lite anti Thailand tidigare, men måste backa och säga att det är underbart att vara där! Det blir definitivt fler besök i framtiden!

Ett bra tips om ni ska till Bangkok är att förboka hotell, kommer man in direkt från gatan är priset alltid högre. Där vi bodde, City Lodge 9 Sukumvit, kostade det 10 000 bath om man kom direkt från gatan, 2 500 bath om man ringde o bokade direkt på hotellet och 1 100 bath om man gick via bokningen på internet! En bra sida som vi bokade genom var Agonda.com, där bokade vi både Koh Kod och Koh Chang. På öarna verkar det inte vara lika stor skillnad, vi sparade ca 200 bath/natten genom att ha bokat på Agonda. Nackdelen med att förboka är att man måste betala i förväg och då bestämma hur länge man vill stanna. Kursen gick lite upp och ner, vi delade med 4, dvs 100 bath = 25 sek.

Vi känner oss oerhört privilegierade som har haft möjlighet att göra denna resa så här mitt i livet. Ett stort tack till våra arbetsgivare och arbetskamrater som gjort detta möjligt. Vi vill också tacka alla er som bidrog med grundplåten till resan på PE:s 50-årsdag.

Vi är också tacksamma för att vädrets makter var så vänliga mot oss i Australien, vi låg mittemellan ovädren och missade (nästan helt) regnen och översvämningarna som drabbade Queensland, New South Wales och Tasmanien under perioden vi var där.

Vi hade bokas Quantasbiljetter hela vägen och det var bra när de samflög med British Airways, BA men det kändes inget vidare när de samflög med JetStar som ligger i nivå med Ryan Air mellan Asien och Australien, dvs flygningar på 10-12 timmar. Visserligen fick vi gratis mat och en alkoholfri dryck till maten, men det är definivt bekvämare och bättre service på Quantas och BA. På Quantas nattflygning fick vi tom en liten "goodie-bag" med vatten, torkade jordgubbar, mentos, choklad och passionsfruktskakor efter middagen så de som ville sova inte stördes i onödan, men det gick förstås att beställa annat om man ville ha. Sedan fick vi välja mellan varm och kall frukost, kändes lyxigt :-) Kan vara värt att kolla om Jetstar samflyger när man jämför priser/komfort inför resan!

Nu är vi tillbaka hemma i Sverige och njuter av den svenska vintern, ca 55 graders skillnad från Koh Chang... //A

Bomber och granater

Visserligen är vi nära gränsen till Kambodja, men de senaste dagarnas oroligheter mellan Thailand och Kambodja är inte i närheten av oss. Vi såg ett krigsfartyg som låg uppankrat utanför stranden idag, men det gick inte att utläsa vilket flagg de gick under och de såg rätt fredliga ut. Vi tar det lugnt och börjar så smått förbereda oss för hemfärd. // A

Vi stannar lite längre...

5 feb-11
Från början hade vi tänkt packa ihop imorgon och åka vidare upp mot Bangkok och öarna där, men vi har nu bestämt att vi stannar här på Koh Chang till den 9 februari. Härifrån tar vi en minibuss som plockar upp oss på hotellet och sen blir det färja o samma buss till flygplatsen. Efter lite dividerande bestämde vi oss för att vara lite crazy och ta den sista bussen, vi har ca 2 timmar tillgodo innan latest check-in. Vad är det värsta som kan hända? Att vi missar planet.....

Idag var vi på stranden hela dagen, det var värmerekord! Solen gassade och ingen vind på hela dagen.... många dopp blev det! Har en längtan efter att bli riktigt brun, men varje morgon chickar jag ur och smörjer in mig med hög solskyddsfaktor, efter alla varningsskyltar i Australien känns det inte helt rätt att steka sig.

Vi har inte längre något utländskt kontantkort utan kör med våra svenska mobiler.  // A

Koh Chang fiskar

3:e februari. Var nere på "stan" och åt middag. Gick förbi ett par akvarium med fiskar som äter på fötterna. Måste bara prova! Fick betala 150 bath för 15 minuter. Satte plåster över de få myggbett som jag hade och sedan var det bara ner med fötterna. Himlar och demoner, jag som inte är kittlig satt och fnissade de första 5 minutrarna som en 5 åring. Otroligt effektiva i vilket fall som helst. Fötterna blev helt rena och mjuka som babyfötter. (Inte riktigt sant men nästan.) Se bilden. /PE

Koh Chang

31 jan-11
Vi åkte speedbåt från Koh Kood till Koh Chang i krabb sjö i ca 2 timmar. Jag hade vaknat tidigt och konstaterat att magen var i uppror, inte blev det bättre av båtfärden... till slut var vi framme och en glad överraskning var att det ingick "taxi" till resp. hotell. Taxi är att ta i, man sitter på flak med bänkar där det det går in ca 10 pers. Skönt att bli körd till rätt ställe i alla fall. Färden hit tog en timme med alla stopp på vägen.

Vårt hotell visade sig ligga lite off, ca 2,5 km till White beach och det var en liten besvikelse men hotellet är jättefint, det är lugnt och tyst här. Frukostbuffén är dessutom himmelskt god... med "taxi" tar vi oss in till stan på 10 min och det kostar 7.50 sek p/p. Inne i stan är det rätt stökigt och efter rek är vi nu nöjda med placeringen av hotellet. De har ingen egen strand här, men en stor pool som vi ser från vår balkong.

Koh Chang är mycket mer exploaterad än de andra öarna vi varit på. Massor av restauranger kantar vägen och stranden, det finns ett litet "Red light district" i utkanten (nåt sånt har vi inte sett på de andra öarna och de ligger avsides så vi slipper se det mesta av eländet), det finns massor av affärer. På stranden kan man hyra stolar/ alt sätta sig vid en restaurang o handla något att äta/dricka då sitter man gratis resten av dagen. Det går runt en massa försäljare på stranden, men de är inte så påflugna så det är helt ok. Känns lite som att vara i Turkiet, fast maten är godare och det är inte lika hetsigt. Jag trivs som fisken i vattnet!

Vi gör inte så mycket mer än solar, badar, promenerar och slappar - helt underbart skönt. // A

2 feb-10
Idag firar de kinesiska nyåret här (som börjar 3 feb). Under förmiddagen drog samtliga restauranger av en herrans massa smällare och sen blev det inte så mycket mer firande.... Vi firade genom att äta grillad fisk och grillade jätteräkor, mums! Kvällen avslutades sen med en Kilkenny på Irländska puben. Nu är vi inne i Kaninens år.