16-18/12 Pahia

16/12

Vi gick upp tidigt och åkte norrut mot Norhland. Målet var Pahia men med några stopp på vägen. Vi hade förstås kollat upp några vattenfall på vägen och det första stoppet blev Whagangarei falls (massor av trappor… ) och sedan Haruru falls. Där emellan stannade vi i en liten håla för att äta, det blev en pork-roll plate. Det visade sig vara småbitar av köttet på revbensspjäll, äppelmos och det låg i en liten baguette. Annorlunda men gott. När vi kom fram till Pahia letade vi upp ett fint motell och njöt sedan av en varsin öl på takterassen medans vi tittade ut över havet för att sedan gå en tur på stan.

 

17/12

Imorse gick PE upp redan vid 5-tiden för att åka på djuphavsfiske. När vi skulle köpa biljetter visade det sig att de bara hade en biljett kvar så han fick ta den och jag stannade frivilligt kvar på land. Jag somnade om och tog det lugnt innan jag gick ut på stan. Det var en konstmarknad så där gick jag runt en lång stund Det fanns massor av fina saker men jag köpte bara några små smycken :-)


Marknaden är öppen i två dagar för det kom ett stort kryssningsfartyg idag och imorgon kommer det två till. Det gäller att tjäna pengar när man kan!


Jag tog en fika, Flat white tender och fortsatte sen gå runt i den lilla lilla stadskärnan. Jag hade tänkt sätta mig på stranden och läsa en bok men det var inte tillräckligt varmt för det. Vid tolvtiden gick jag ner i hamnen för att möta PE. När jag satt och väntade delade jag bänk med en äldre man så jag fick lära mig massor om bin, fiskar och resvägar. Nya Zeeländare verkar verkligen vara som det står i turistboken, en perfekt blandning av australiensare och amerikanare. När PE dök upp till slut var han väldigt nöjd, han hade fått en stor Kingfish, tillräckligt stor för att behålla dvs över 65 cm lång, så ikväll blir det grillad fisk.


Vi åt en sen lunch och sedan åkte vi bort ett par kilometer till Waitangi Treaty Grounds där vi gick på stigar för att till slut komma till en bro över ett mangroveträdsträsk, vilket var målet med vandringen. Totalt blev det 5 km i subtropisk terräng där det bor vilda Kiwifåglar, tyvärr såg vi ingen men många helt okända växter och träd på vandringen. // A


Resan ut gick bra, skulle bara stanna till på ett ställe och hämta “live beat”, jag trodde att vi skulle in och hämta… nej - vi skulle fiska små makrillar själva. Vi fiskade med strömmingskrokar och fiskarna högg på väg ner! Bara att fira upp och lägga i vattentanken på båten. Ute på öppet vatten skannade han av området för att se var fisken fanns. Vi skulle fiska KING FISH. En fisk som kan bli 60 kg men vanligtvis är ca 20 kg. Är den mer än 65 cm kan man behålla den. Efter några fantastiska hugg och drag fick jag upp 5 st varav 1 var 67 cm och kunde behållas resten gick tillbaka då det var olagligt att ta upp. Jag undrar fortfarande hur en fisk på 30 kg skulle kännas. Paul var en bra kapten som hittade det vi sökte. Gillar man att fiska är detta ett måste!


Middag med KING FISH, fixade med vitlök, citron och blandade örter. Serverad med grönsaker och sparris vitt vin och öl. // PE

 

18/12

Imorse blev det ännu en hyfsat tidig morgon. Vi gick upp vid 7-tiden för att åka ut på en båttur i viken, Bay of Islands. Vi fick se flera fina öar, åka med båten genom ett hål i en klippa (stor båt ca 50 passagerare) och vi fick se delfiner, en solfisk och en rocka på nära håll. Vi såg även några rosa maneter vid klippan, oklart om de bränns eller inte. De såg ut som våra maneter på västkusten. Det ingick en grillad lunch på ön Urupukapuka, där vi även tog en snabb promenad upp på berget och njöt av utsikten innan maten. Efter maten satt vi i solen en stund innan det var dags att fortsätta färden.


På hemvägen valde vi att gå av i Russel för att se hur det ser ut där, men det var en rätt trist liten stad och det var kallt och blåsigt så vi tog nästa båt stillbaka till Pahia där solen sken och det var hyfsat vindstilla (ligger mittemot Russel),

Tanken från början var att åka vidare under eftermiddagen, men vi har bestämt oss för att stanna en natt till här innan vi åker över på andra sidan Northland och fortsätter upp till 90-mile beach.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0