30/12-1/1 Dunedin

30/12
Idag var det en rätt lång bilfärd så vi gick upp hyfsat tidigt och gav oss iväg. Vi åkte hgw 1 och den slingrade sig utmed kusten och senare upp i bergen för att till slut komma ner till kusten igen. Det var ingen motorväg direkt, men det går att köra mellan 80-100 förutom genom städerna där det är 50. Man för inte köra fortare än 100 någonstans på NZ. Även om det är en 100-väg är kurvorna rätt skarpa och skyltade mellan 45-75 km/h. Lite lurigt för gps:en tror att det är 100 hela vägen…..

Vi kom fram tidig eftermiddag och checkade in på Victoria hotel och sedan satte vi oss i bilen igen och körde ut till Otago Peninsula Albatross center (där finns även pingviner och sälar). Vi hann precis ut till 16.30-turen på Albatrossturen och fick se häckande albatrosser och se dem flyga runt utsiktstornet där vi stod. Albatrosser är ju rätt stora, ca 3 meter mellan vingspetsarna så det var mäktigt. Vi bokade inte in oss på pingvinturen, för samma blå små pingviner har vi redan sett i Australien, Melborne. Istället åkte vi upp på slingrande bergsvägar med smala och branta stup för att se NZ enda lilla slott, Larnach castle men när vi var nästan framme var vägen avstängd pga av vägras! Då hade vi ändå åkt över ett annat ras där bara ena filen var kvar, riktigt läskigt!!!! Vi vände och ner för att åkte upp från andra hållet istället. Dessvärre blev hann klockan bli 18.50 och de stängde 19.00 så även om vi fick lov av vakten att åka in i slottsparken och titta lite snabbt så bestämde vi oss för att åka ner till stan och äta middag istället.

När vi kom till hotellet började det spöregna så vi åt på hotellets restaurang, en portugisisk grill, supergott.

31/12
Det finns ett litet tåg här, Taierei gorge railwaiy som åker till Pukerangi innan det vänder tillbaka till Dundedin. en resa på 4 timmar med massor av tjusiga vyer som man inte kan ses på något annat sätt. Det började bra, vi rullade iväg men kom inte så långt innan loket la av, tyvärr i en lång tunnel…. efter en lång väntan kom vi vidare med ett nytt lok. Vägen upp för berget var precis så vacker som de beskrivit men det var ändå lite segt, vi blev 3 timmar försenade så hela dagen gick. Det gjorde att vi inte åkte tillbaka till slottet utan tog en promenad runt stadskärnan innan vi gick in på hotellet för att förbereda oss för kvällen, det är ju nyårsafton :-) GOTT NYTT ÅR

1/1
Vi checkade ut vid 9-tiden men stannade ändå kvar i Dunedin ett par timmar till. Vi gick runt och tittade på de byggnader som vi missat och tog sedan förmiddagsfika i Chinese garden, dumplings och jasminte - jättegott! Efter det hämtade vi bilen som stod kvar på hotellet och rullade ut ur stan.