12-15/1 Hongkong

12/1

Vi landade vid 6-tiden på morgonen i Hongkong. Vi tog snabbtåget in till stan och sedan shuttlebussen till hotellet (som är gratis). Vi kunde inte checka in på Ibis central men dock lämna in väskorna och det var ju kanon. Frukosten var väl dyr på hotellet så vi gick ut på stan istället. Vi hittade en liten lokal restaurang som såg bra ut, PE tog toast men jag gjorde som de lokala och tog en nudelsoppa, väldigt gott!

Vi promenerade ner till hamnen och köpte biljetter till “röda-hop-on-bussen” och började med att ta en tur med dem. Rätt kyligt men bra att få en översikt över stan. Vi hoppade inte av någonstans utan åkte tillbaka till utgångspunkten för att gå på det Maritima museet där vi tittade på utställningen och tog en fika. Det ingick flera olika inträden i bussbiljetten så efter det tog vi färjan över till fastlandet, kollade lite i ett gigantiskt shoppingcenter, åt lunch och gick sedan till Sky 100 som är högsta byggnaden i Hongkong och den 4:e högsta byggnaden i världen (tror jag det var). Efter det tog vi färjan tillbaka och checkade in på hotellet. Efter en lång dusch bar det av ut på stan för att äta middag. Vi hittade ett trevligt ställe där vi beställde in flera olika typer av dumplings, vårrullar mm. Fantastiskt gott!

Kvällen avslutades med en promenad,  lite kvällsshopping och ljusshow på Sky 100 innan vi åkte spårvagn tillbaka till hotellet ock kröp till kojs.

13/1

Vi började med frukost på samma ställe som igår, samma nudelsoppa - mums! Sen åkte vi ner till bussen igen och tog den andra turen runt stan. Det var lite mer sol så det var behagligare idag. Efter bussturen tog vi även den guidade båtturen som ingick i biljetten och hade en fin timme i solen på böljan den blå. Hongkong är en helt otrolig stad, det finns så många höga hus här att det slår NY med hästlängder!

Vi gick upp i stan och åt en sen lunch och sen gick vi runt och bara tittade på folklivet och kommersen här, tex “fruktgatan” en liten smal gata där de har stånd och säljer allt i frukt och grönsaksväg man kan tänka sig. Otroligt roligt att se, de har även levande fiskar och skaldjur till salu, vi stod en lång stund och bara tittade på när de skulle fånga fiskarna i de små lådorna. Vi gick en tur i affärer men bestämde oss sedan för att gå tbx till hotellet och chilla en stund innan middagen som förmodligen blir i Soho.

Det blev inte bara middag, det blev även en liten barrunda i Soho. Patrik (BP) - här gjorde de Pimms original med  både med både ginger ale och ginger beer, såååå gott! Ser fram mot en sådan nästa gång vi kommer hem och hänger i er bar ;-) Ska kolla om vi får tag i en Pimms på flygplatsen.

14/1

Frukost ute på “favorithaket” och för min del blev det samma nudlar som tidigare, PE var mer modig och tog en ny sort - en bra start på dagen!

Vi tog sen spårvagnen in till centralen och där bytte vi till t-banan som gick till fastlandet, station Mong Kok. Det kändes mindre turistigt här än på ön. De har samlat samma verksamhet på samma gator, dvs skogatan, guldgatan, elektronikgatan osv Där finns det mesta man kan tänka sig av samma sort på varje gata. Det var mindre fina märken här (typ Luis Vitton) utan mer vanliga butiker, både inhemska och internationella. Vi tog en tur på H&M, vi köpte inte något utan det vara bara kul att se. Jag köpte några tröjor på ett par okända affärer och PE köpte ett antal skjortor - de flesta på en Italiensk affär. Men vi handlade inte bara utan gick runt och förundrades över kommersen.

Framåt eftermiddagen åkte vi tillbaka till Hongkong-ön och gick in på  hotellet och lämnade våra nya inköp på rummet innan vi gav oss ut igen och promenerade runt i Soho och handlade lite till :-D.

Det är supersmidigt att ta sig runt här både med t-banan och spårvagnen. Men det går även bra att gå, då får man se mer.