4-6/1 Fjordland

4/1
Vi valde att åka scenic-road från Invecargil till Te Anau. Det är en väldigt vacker väg och vi gjorde flera stopp på vägen. När vi kom fram åkte vi till turistinformationen och hämtade en bra karta, sen åt vi lunch och efter det checkade vi in på Edgewater at Te Anau. När vi slängt in väskorna och smort in oss med solkräm åkte vi och tankade för det finns ingen mack på vägen eller när man kommer fram, så full tank är bra, det är ca 240 km t/r Te Anau -Milford Sound. Till slut rullande vi iväg, målet var inte att åka ända fram utan att se det vi ville se på vägen dit för att kunna åka snabbare dit imorgon.

Det blev stopp vid sjöar och vattenfall så vi hann med en hel del steg idag också. Vi vände strax innan Hoovertunneln, den får vi ta imorgon när vi åker hela vägen.

Vädret har ändrat sig under dagen. När vi kom hit var det soligt men kallt och blåsigt (fleece, väst och vindjacka) men alleftersom dagen gick minskade blåsten och solen värmde på, bra med lager-på-lager principen :-)

När vi kom tillbaka till motellet tog vi en varsin öl i kvällsolen, det var varmt och skönt i linne/bar överkropp och sedan blev det en sen middag ute på stan.

5/1

Imorse ringde klockan redan 06.00 för att vi skulle hinna packa ihop och åka på båtutflykt i Milford sound. Enkel resa 12 mil på rätt små vägar och genom Homertunneln så beräknad tid var 2,5 timme. Det gick lite fortare än så, när vi parkerat bilen och checkat in oss på båten gick vi runt och kollade lite i MS. Det finns inte så mycket att se, det är vägen dit och i vattnet det mesta sevärda finns.

9.45 åkte båten iväg. Det var kallt och vi frös men stod ute och såg de vackra vyerna passera. Bla två stora vattenfall som man bara kan se från båt/helikopter. Solen sken så dagen till ära bar även jag keps för att inte bränna ansiktet. Vi fick se två pingviner som inte borde vara kvar så länge på sommaren enligt kaptenen och flera olika grupper med sälar. Ju längre dagen gick desto varmare blev det. Lager efter lager åkte av men kepsen stannade kvar.

Vi hade köpt en extra biljett till ett undervattens-akvarium så strax innan vi var tillbaka klev vi av där. Man gick ner för en massa trappor och det tog en stund innan jag fattade att jag var 10 meter under havsytan…. nåja, vad var väl det mot grottorna i Waitomo? Unikt vid vårt besök var att det var så ljust, inget regn på flera dagar och solsken lika länge gjorde det möjligt att se alla djur som fanns utanför fönstren. Guiden sa att det var flera år sedan det var så här bra förutsättningar senast. Känns extra kul!

Vi turades om att köra tillbaka och gjorde bara något enstaka stopp, bla ett vattenfall till som låg efter tunneln, från TA räknat, resten har vi ju redan sett.

Nackdelen med att boka hotell sent var att vi fick lov att byta hotell idag så när vi kom tillbaka till TA checkade vi in på Distinction Luxmore hotel. Lyxigt värre med två queensize sängar och ett ovanligt stort rum.

Vi gick ut på stan och njöt av värmen och solen och åt middag, lamm nere på stans rock/countrybar. Mums!